Powered by Jasper Roberts - Blog

Enchiladas med paprikafärs

Jaha, då var det kväll igen!
 
Just nu sitter jag och väntar på att Hela England Bakar ska börja på tvn, det brukar jag titta på. Det och många andra matprogram... Jag slukar verkligen matprogram med stor aptit! När jag bodde i New York satt jag klistrad framför The Food Network minsta dötid jag hade, en kanal med matlagningsprogram dygnet runt. En sådan kanal saknar jag här i Sverige, kan inte någon starta en sådan? :-)
 
Idag har jag jobbat hela långa dagen så därför stod det en snabb och enkel maträtt på min veckormeny dagen till ära. Jag hade planerat in Enchiladas som är ännu en sådan där tacksam maträtt som man kan variera väldigt mycket. Man kan fylla dem med det mesta egentligen, men idag valde jag att fylla dem med köttfärs blandad med ajvar relish. Köttfärs = garanti att barnen äter nämligen.
 

Enchiladas med paprikafärs



4-6 portioner
 
  • 12 små tortillabröd
  • 500 gram nötfärs
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 6-8 färska champinjoner
  • 1 dl ajvar relish
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 köttbuljongtärning
  • salt och peppar
  • Chilisås och riven ost
 
  1. Finhacka löken och champinjonerna. Fräs tillsammans med pressad vitlök och färs.
  2. Tillsätt ajvar relish, creme fraiche och smulad buljongtärning och smaka av med salt och peppar. Det ska vara en röra, inte sås.
  3. Bred ut lite färsröra på varje tortillabröd och rulla ihop dem till små enchiladas. Lägg rullarna i en ugnsform.
  4. Bred ut lite chilisås på varje enchilada och avsluta med riven ost.
  5. Gratinera i ugnen på 225 grader till osten smält och fått en fin gyllenbrun färg.
 
 
Personligen skulle jag helst viljat ha lite majs i färsröran också, men min sambo äter tyvärr inte majs. Nu hade jag istället majs som tillbehör, men tycker ni om majs så prova gärna ha det i röran istället för det är supergott.
 
Ha nu en fortsatt trevlig torsdagskväll. Imorgon är det fredag igen och då ska jag laga fläskfilé i pepprig sås och det får ni så klart inte missa! På återseende.
#1 - - Ann-Sofi MATAFARI:

Vad är det med män och majs? Min karln tycker inte heller om det...så himla värdelöst eftersom majs lyfter många maträtter till skyarna:)

#2 - - felicia:

gott :)

#3 - - felicia:

gott :)