Powered by Jasper Roberts - Blog

Bakad potatis med skagenröra

Godkväll i stugorna!
 
Hoppas ni haft en bra skärtorsdag! Har ni stött på några påskkärringar? Jag har inte stött på en enda tråkigt nog, men jag överlever ändå. ;-) Jag och barnen har varit hemma hos min mamma och hälsat på hela dagen. Vi har skämts bort med både mat och påskpresenter och när vi var hemma igen var vi ganska trötta alla tre.
 
Jag har lite ork kvar i kroppen dock så den tänkte jag lägga här, på ett recept jag älskar, nämligen räkröra. Vill ni kalla den min version av skagenröra går det också bra - kärt barn har många namn. Oavsett vad man väljer att kalla den så är den fantastiskt god i alla! Den passar till en mängd olika anrättningar, men igår hade jag den som fyllning till bakad potatis.
 

Bakad potatis med skagenröra

 
4 portioner
 
  • 4 bakpotatisar
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 dl majonäs
  • 1 dl naturell kvarg
  • 400 gram skalade räkor
  • 1 msk dijonsenap
  • 1 liten röd lök
  • 1-2 msk pressad citron
  • 4 msk dill
  • salt och svartpeppar
 
  1. Stick några små hål i bakpotatisarna och ställ in dem i ugnen på 200 grader i ca 1 timme.
  2. Blanda samman creme fraiche, kvarg, majonäs, dijonsenap och dill.
  3. Smaka av med pressad citron.
  4. Finhacka rödlöken och häll i den tillsammans med de tinade räkorna.
  5. Smaka av med salt och svartpeppar.
  6. Låt stå i kylen och dra sig tills potatisarna är färdiga.
 
 
 
Jag brukar servera med strimlad isbergssallad i botten av den öppnade potatisen och avsluta med att strö över Knorrs Potatiskrydda (den är godast tycker jag). Vill man inte ha potatis så är röran god att lägga i en baguette eller pitabröd exempelvis, eller som fyllning i en pannkaksrulle eller crepes. Den är även fantastiskt god att fylla en avokado med, eller varför inte en ägghalva så här i påsktider! Användningsområdena är många och bara fantasin sätter gränserna. :-)

 
 
 
#1 - - malin´s Diner:

Ja, det är ju så gott med bakad potatis, eller främst fyllningarna.

Glad Påsk till dig!