Powered by Jasper Roberts - Blog

Mango- och passionstårta

Godmorgon världen denna strålande fredag! 
 
Hoppas ni hade en trevlig nationaldag igår! Hittade ni på något särskilt kanske? Ni kan väl lämna en kommentar och berätta, det är alltid kul att höra från er!
Jag sitter just nu och äter min frukost, en skål med filmjölk, havrefras, linfrön och några torkade blåbär. Riktigt gott med kall frukost när det är varmt ute. Linfröna ingår numera alltid i min frukost oavsett vad jag äter, det gör gott för magen att slänga ner en matsked eller så i frukosten.
 
Nåväl, idag är det ju fredag igen, och vi är mitt i en långhelg. Det är dessutom äntligen sommar och solen strålar, och visst vill man då ha något gott, nyttigt och svalkande att äta utomhus på eftermiddagen? Vad sägs då om en tårta? En tårta gjord utan mjöl, utan tillsatt socker och väldigt lite fett? Ja, jag tänkte väl det! 
 
Perfekt att servera på studenten, till midsommar eller annan högtid nu i sommar!! :-)
 

Mango- och passionstårta

 
 6-8 bitar
 
  • 250 gram frusen mango (eller färsk som fått ligga i frysen)
  • 1 stor banan
  • 2,5 dl vaniljvisp
  • 4 passionsfrukter
 
  1. Mixa samman mangon och bananen till en slät smet. Bred ut smeten i botten på en springform.
  2. Vispa vaniljsvispen hårt. 
  3. Gröp ur tre av passionsfrukterna och blanda ner i vaniljvispen. Häll sedan vaniljvispen uppepå mangobottnen.
  4. Ställ in i frysen i minst tre timmar innan servering!
  5. Ta fram 10-15 minuter innan servering och dekorera med passionsfrukt.
 
 
 
Det blir en otroligt frisksmakande tårta som nästan smakar som glass, och som svalkar gott i värmen. Den blir som en frozen cheesecake ungefär, men mycket nyttigare utan att för den sakens skull vara mindre god. 
 
Jag gjorde en till eftermiddagsfika igår, och min lilla dotter tog om fyra (!) gånger innan mamman till slut sa stopp och tyckte att det räckte. Sonen kallade den för den godaste glasstårtan han ätit, så ja, toppbetyg skulle jag vilja påstå!! Detta är med andra ord ännu ett ni-bara-MÅSTE-prova-recept! :-D 
 
 
 

#1 - - Malin´s Diner:

Men så spännande och enkelt. Måste jag absolut testa nån dag.

Kram kram

#2 - - Helena:

Hej, verkar som en kanongod tårta:) , undrar om vaniljvispen är den mjökfri oxå ? Tack för en underbar blogg . Kjams Helena

Svar: Jag använde helt vanlig vaniljvisp, men kör på mjölkfri om du vill det!
Jessica Fransson

#3 - - Caisa-Britt Ericsson:

Hej Jessica!
Du har en så trevlig och matnyttig blogg... som även de som inte är opade kan besöka ocgh ta del av alla fina recept, du erbjuder.
Trevligt småprat också... och alltid vackra och frestande bilder.
Jag "lånar" receptet till min grupp... så kan ännu fler ta del av den läckra tårtan. Tack och ha det gott :)

#4 - - Ljuvligmat.blogg.se:

Ser farligt god ut! Måste provas. :)

Tack för receptet! Ha en fin dag i sommarvärmen.

#5 - - Jennie:

Har nu gjort denna tårta och ser fram mot morgondagen då den ska avnjutas!

#6 - - Annika:

Ser riktig smaskig ut. Den måste testas.. fick en fundering bara.
Vi närmar oss midsommar. Borde gå och byta passionsfrukten mot jordgubbar.. (för bananen i botten är för söta tårtan lr?)

Svar: Det går alldeles utmärkt! :-) Ja, dels för sötning, och dels för att binda lite.
Jessica Fransson

#7 - - Annette johnsson:

den tårtan såg riktig god ut, måste provas någon dag. :)
Går ofta in på din matblogg och hämtar inspiration.
Du verkar vara jätteduktig på att laga nyttigt både mat och annat.
Måste höra med dej angående mjöl.
är det inte så att för kolhydraternas skull är väl inte vetemjöl bra?
Lärde mej när jag hade diabetes att vitt mjöl inte är bra.
Kan man byta ut vetemjölet till något annat i dina recept?
Eller har det betydelse hur mycket och ofta man använder vetemjöl?

Kram Annette

Svar: Hej Annette! Kul att höra från en läsare. :-)Jo, visst stämmer det att vetemjöl är kolhydratrikt, men jag går efter måttot "allt med måtta". Vetemjöl tycker jag är helt ok ibland och i rimliga mängder. Jag använder både vanligt vetemjöl och andra mjölsorter, det beror lite på vad jag ska baka. Vill man dock undvika vetemjöl helt så kan man så klart byta ut det mot annat mjöl. Vilket mjöl som passar beror på vad man ska baka - du får gärna fråga efter hand om det är något särskilt recept du är intresserad av att byta mjölsort i. :-) Kram
Jessica Fransson

#8 - - Michael:

underbart nu har jag en fin tårta att bjuda gästerna på ikväll och som jag kan äta tusen tack

Svar: Härligt! :-) Jag hoppas det smakade bra! :-)
Jessica Fransson

#9 - - Michael:

Ja det smakade helt underbart hela familjen var nöjd tack Jessica ;)

Svar: Så roligt att höra!! :-D
Jessica Fransson