Powered by Jasper Roberts - Blog

Krämig spenatsoppa

Gäsp och godmorgon...
 
Jag är verkligen ingen morgonmänniska egentligen och skulle helst sova halva förmiddagen om jag ska vara ärlig... Man måste dock upp oavsett om man vill eller ej ibland, och idag är en sådan gång. Jag ska strax köra iväg till jobbet nämligen och då är det en fördel om man är vaken. ;-)
 
Innan jag ska köra tänkte jag dock tipsa om en lätt lunch. Kanske är det många med oss som bara jobbar halvdag idag eftersom det är nationaldagen imorgon? Då vill man ha något lätt och snabbt till lunch när man kommer hem gissar jag, för det vill jag i alla fall. 
 
Då är soppa alltid ett hett tips! Soppa är perfekt lunchmat tycker jag. Det går snabbt och det är väldigt nyttig mat som man blir så där precis lagom mätt på. . 
 

Krämig spenatsoppa

 
 
4 portioner
 
  • 0,5 påse fryst, hackad spenat
  • 8 dl vatten
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 100 gram cream cheese
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • vitlökspulver
  • salt och peppar
 
  1. Häll upp vattnet i en stor gryta och lägg ner spenaten tillsammans med smulad buljongtärning. Låt koka upp.
  2. Rör ner grädde och cream chesse och sjud på svag värme i ca 5 minuter.
  3. Smaka av med vitlökspulver, salt och peppar.
 
Servera gärna tillsammans med en ägghalva eller två.
 
Nu mina vänner är det hög tid för mig att åka iväg, men vi hörs senare igen. Hoppas ni får en riktigt solig och skön sommaronsdag idag!