Powered by Jasper Roberts - Blog

Hemmagjord sushi - Californiarolls

Godkväll i stugorna!
 
Nu är snart denna veckan till ända också, redan!
Jag tänkte vi kunde avsluta denna veckan med en av mina favoriträtter, nämligen hemmagjord sushi! Jag älskar det verkligen! Tyvärr är jag dock den enda i min familj som äter det, så det har blivit min "gräsänka-mat". De gånger min sambo är iväg med jobbet på konferenser, ca 4-6 gånger/år, då passar jag alltid på att äta mina hemmagjorda Californiarolls, och OM jag njuter! 
Jag brukar göra mat till barnen vid den vanliga middagstiden, och sen äter jag min sushi efter de lagt sig. I soffan framför något bra på tvn, alldeles själv i lugn och ro. Det har blivit min grej se sista åren, och det är heligt när sambon inte är hemma. 
Förra veckan var han iväg, och då stod det med andra ord hemmagjorda Californiarolls på mitt soffbord. Så här brukar jag göra dem:
 

Californiarolls

 
4 rullar
 
  • 4 Noriark
  • Bambumatta
 
Sushiris:
  • 4 dl sushiris
  • 4 msk risvinsvinäger
  • 1 msk socker
  • 1 krm salt
 
  1. Blanda samman risvinsvinäger, socker och salt under uppvärming. Låt svalna helt.
  2. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
  3. Blanda riset och vinägerblandningen. Låt riset svalna till rumstemperatur.
 
Fyllning:
  • 8 surimisticks
  • 1 mogen avokado
  • 4 msk creamcheese 
 
  1. Skiva avokadon i 8 bitar.
  2. Börja med att lägga ut ett noriark på babumattan, men den glansiga sidan nedåt.
  3. Sprid ut 1/4 av riset på nästan hela bladet - lämna 2 cm tomt i på ena kortsidan av arket.
  4. Lägg sedan ut två stycken surimisticka och två avokadoskivor på riset i en linje längs med kortsidan. 
  5. Bred ut en smal linje med färskost längs med avokadon och surimin.
 
 
När fyllningen är på plats rullar man ihop allt till en rulle, så tajt som möjligt, med hjälp av bambumattan. Börja rulla i den änden där fyllningen är. Fäst änden av rullen genom att stryka lite vatten på noriarket.
 
 
Skiva sedan rullarna i ca 1,5 cm breda sushibitar. Använd en tandad kniv för bäst resultat!
 
 
Till servering:
  • japansk soja
  • wasabipasta
 
  1. Blanda samman soja och wasabipasta (efter smak).
  2. Doppa sushin i sojan när den äts.
 
 
Tips!
I riktiga Californiarolls ska det vara majonnäs istället för färskost, och det är så klart vansinnigt gott! Prova gärna med färskosten istället dock om ni vill hålla kalorierna nere.
Servera gärna även med inlagd ingefära om ni tycker om det. Personligen klarar jag inte riktigt av den smaken, men alla är vi ju olika. 
 
Sist men inte minst: ni MÅSTE äta med ätpinnar! Ätpinnar är lag när det kommer till suhi och det blir inte samma smak eller upplevelse utan!