Powered by Jasper Roberts - Blog

Hemmagjord ärtsoppa

Godmorgon fredag!
 
Idag ser det ut att kunna bli lite bättre väder igen... Vågar man hoppas? Jag håller tummarna för det i alla fall. Idag är det jobb som gäller för mig igen, men som vanligt känns det trots det alltid lite speciellt när det är fredag. Eller vad säger ni?
 
Jag tänkte ge er ett litet sopp-tips till helgen. Jo, till helgen eftersom denna soppan kräver förberedelser som är lite tidskrävande. Jag pratar om en riktig gammal svensk klassiker - ärtsoppa! Man kan ju så klart köpa på tub i affären, men faktum är ju dock att hemmalagat inte bara är nyttigare, det är alltid godare!
Har ni provat göra egen ärtsoppa någon gång? Inte? Gör det nu då tycker jag! ;-) Här hemma gör vi storkok på ärtsoppa lite då och faktiskt och sen fryser vi in små portioner. Jo, ärtsoppa går utmärkt att frysa, och sen bara spä med lite extra vatten när man ska servera det! Prova vet jag.
 

Ärtsoppa med fläsk

 
4-6 portioner
 
  • 0,5 kg gula ärtor
 
  1. Lägg ärtorna i blöt över natten. Ärtorna ska vara täckta av vatten, och kastrullen/skålen de ligger i övertäckt. 
 
  • ca 2 liter vatten
  • 2 gula lökar
  • 1 tsk timjan
  • 2 tsk mejram
  • 250 gram sidfläsk
  • Salt och vitpeppar
 
  1. Häll av de blötlagda ärtorna och häll ner dem i en stor kastrull. Häll över färskt vatten och låt koka upp. Hacka löken och lägg ner den i den kokande soppan. Koka under lock i ca 1,5 timme. 
  2. Tärna fläsket och lägg ner i soppan. Smaka av med mejram, timjan, salt och vitpeppar. Låt koka ytterligare 10-15 minuter.
 
Tips!
Tycker man att soppan blir för tjock så spär man bara till önskad konsistens med mer vatten. 
Uteslut fläsket för ett helt vegetariskt alternativ!
 
 
Servera sedan ärtsoppan tillsammans med massor av din favoritsenap och en god nybakad fralla till.