Powered by Jasper Roberts - Blog

Fiskbiffar med kall apelsinsås

Hej mina kära vänner!
 
Så glad jag blir när jag loggar in här och ser era fina kommentarer, tack snälla ni ännu en gång! Ni ska veta att det värmer!! :-) Jag uppskattar det verkligen jättemycket!
 
Just nu är jag hemma på paus från jobbet - jag ska tillbaka om ett tag - har delad dag idag. Vet ni vad jag gör på min paus? Jo, jag har precis ställt in en tårtbotten i frysen förstår ni. Jag provbakar årets midsommartårta nämligen! På fredag när det väl är midsommar vill jag inte ha ett experiment på bordet, utan då vill jag veta att det är njutbart. ;-) Det är så klart en jordgubbstårta - jordgubbstårta är lag när det är midsommar, så det är så! Det blir det mjölfri tårta för att minimera kolhydraterna, och den blir dessutom utan tillsatt socker, och med minimalt med fett. Det ni! :-)  Receptet kommer givetvis dyka upp här på bloggen innan midsommar, i min midsommar-special, i fall det är någon av er där ute som är intresserade av att kanske servera den på ert eget midsommarbord. Håll utkik!!
 
Här och nu tänkte jag dock bjuda på ett litet fiskrecept. Närmre bestämt fiskbiffar, eller fiskburgare om man vill använda dem som det. Fisk är ju något man bör äta mycket av oavsett om man är opererad eller ej då fisk innheåller mycket protein och bra fett. Jag försöker ha fisk hemma minst en dag i veckan här hemma, men det har varit si och så med det de sista veckorna, så det ska bli skärpning på det nu igen. För det är ju, förutom att det är nyttigt, dessutom väldigt gott!
 

Fiskbiffar med kall apelsinsås

 

Fiskbiffar:

6 portioner
 
  • 800 gram fiskblock
  • 4 msk potatismjöl
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl hackad gräslök
  • 1 msk finhackad röd chili
  • ca 1,5 tsk salt
  • ca 0,5 tsk svartpeppar
 
  1. Tärna ner fiskblocket och mixa samman alla ingredienserna till en "färs".
  2. Forma biffar och stek sedan på medelvärme ett par minuter på varje sida.
  3. Lägg fiskbiffarna i en ugnssäker form och låt dem gå färdigt i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter.
 
Man kan givetvis steka dem helt färdigt i stekpannan om man hellre vill det. Personligen kör jag gärna dem en stund i ugnen på slutet, dels för att försäkra mig om att de är klara rakt igenom, och dels för att de bränns ganska lätt i stekpannan. 
 
Tips!
Vill man ha dem lite frasigare kan man vända dem i (osötat) ströbröd innan man steker på dem!
 
 
 

Kall apelsinsås

4 portioner

 
  • 2 dl naturell kvarg
  • 1 schalottenlök
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 apelsin
  • salt
 
  1. Finhacka schalottenlöken och finriv skalet på apelsinen.
  2. Blanda samman alla ingredienserna och smaka av med salt.
  3. Låt gärna stå och dra sig en stund innan servering.
 
Tips!
Vill ni ha ännu mer apelsinsmak? Tärna fruktköttet på apelsinen och blanda ner i såsen! 
 
 
Jag serverar gärna mina biffar tillsammans med en stor hög gröna bönor och en liten klick av den kalla såsen. Resten av familjen brukar dessutom äta kokt potatis till, eller potatismos som även det funkar superbra. Prova gärna exempelvis att servra tillsammans med potatismos som är blandad med lite bladspenat - jättegott till fisk! 
 
På återseende mina vänner, för nu ska jag gå och fortsätta med min jordgubbstårta! Hoppas ni får en riktigt härlig tisdag!
 
 
 
 
 
 

 

#1 - - Ewa:

låter såååå mumsigt!!

#2 - - Heidi:

Detta ser så gott ut så det kommer med på nästa veckas matlista.

#3 - - Jonas:

vad hade du för fisk till dessa? :D