Powered by Jasper Roberts - Blog

Sockerfria kanelbullar - kanelsnurror

Godkväll mina vänner!
 
Ja, imorgon är det dags för den stora dagen - min födelsedag. Tyvärr blir det inte så mycket firande just imorgon eftersom alla antingen jobbar eller är iväg på semesternöjen, precis som det alltid varit på min födelsedag. Jag får fira lite mer en annan dag lite senare istället. 
Lite kalas blir det ju dock så klart då jag fortfarande tycker det är roligt med just födelsedagar. Såväl andras som min egen. Tårta kommer det bjudas på - det är ett måste, och även lite annat gott att fika på. Jag älskar att prova på nya saker i köket, både när det gäller matlagning och bakning, men en stående klassiker på kalasfikan måste ju vara kanelbullen! Eller?  Här görs det i alla fall alltid klassiska kanelbullar, eller i mitt fall snurror - de är helt enkelt lite finare tycker jag - när det vaknas kalas. Så här gör jag mina, enligt konstens alla regler, förutom att jag numera brukar göra en halv sats sockerfria för dem av oss/gästerna som vill ha det.
 

Kanelsnurror

 
ca 40 snurror
 
  • 150 gram margarin
  • 5 dl mjölk
  • 50 gram torrjäst
  • 0,5 tsk salt
  • 1 dl strösötning
  • 2 tsk kardemumma
  • ca 1,3 liter vetemjöl
 
Fyllning:
  • 75 gram rumsvarmt smör
  • 1 dl strösötning
  • 3 tsk kanel
 
Garnering:
  • 1 ägg
  • mandelspån
 
  1. Värm mjölken och margarinet tillsammans tills det uppnår ca 40-45 grader. 
  2. Blanda samman vetemjöl, strösötning, salt, torrjäst och kardemumma i en stor degbunke. 
  3. Tillsätt degvätskan och knåda samman till en smidig deg.
  4. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
  5. Rör samman alla ingredienserna till fyllningen under tiden degen jäser.
  6. Ta upp degen på lätt mjölad bänk och knåda den smidig. 
  7. Dela degen i fyra lika stora delar. Kavla ut varje deg till en rektangulär kaka. Bred ut fyllningen i ett jämnt lager över den utkavlade degen. 
  8. För bullar: Rulla ihop degen och skär varje rulle i 10 bitar. Ställ bitarna i pappersformar.
  9. För snurror: Vik degen på mitten  och skär sedan ut 10 plattor. Skär en skåra i mitten på varje platta (lämna en liten bit oskårad i änden så den håller ihop), snurra ändarna motsols mot varandra och snurra sedan ihop dem. Lägg snurrorna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. 
  10. Låt bullarna/snurrorna jäsa övertäckta i ytterligare 30 minuter.
  11. Pensla bullarna/snurrorna med uppvispat ägg och strö sedan över mandelspån. 
  12. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i ca 7-8 minuter tills de får fin färg.
 
 
 
Perfekt att ha ett gäng i frysen! Bara att ta fram och tina när man får gäster som är lite fikasugna! Gott till både kaffe, saft eller ett stort glas iskall mjölk!