Powered by Jasper Roberts - Blog

Korv Stroganoff

Hej och god eftermiddag!
 
Vad hittar ni på där ute? Ligger i solstolarna kanske? Här är i alla fall varmt och fint och jag har bara varit hemma från jobbet sen ett par timmar. Vad jag ska hitta på resten av dagen vet jag inte riktigt, jag är lite sugen på en shoppingrunda faktiskt, men vi får se. Annars blir det nog en lugn eftermiddag, kanske avslutar jag boken jag läser istället.
 
Vi åt en sen lunch när jag kom hem från jobbet, i form av gratinerad falukorv i tomatsås, en av barnens favoriter. Korv och pasta går liksom alltid hem! Vad är det med barn och korv egentligen?
Som jag nämnt innan är jag själv ingen stor korvfantast, men ibland kan även jag bli sugen på det, tro det eller ej. Oftast är det då faktiskt min mammas korv stroganoff jag blir sugen på, och så blev jag häromdagen, så då fick det bli det till middag. Korv Stroganoff är nog en riktig klassiker när det kommer till svensk husmanskost och det finns många versioner av den. När jag växte upp gjorde alltid min mamma på ett visst sätt, och jag har tagit efter hennes recept.
 

Korv Stroganoff

 
4 portioner
 
  • 400 gram falukorv/lättkorv
  • 2 gula lökar
  • 2 tsk paprikapulver
  • 0,75-1 dl ketchup
  • 1 msk senap
  • 1 köttbuljongtärning
  • 2 dl vatten
  • 1 dl gräddfil
  • salt och peppar
 
 
  1. Strimla kroven och hacka löken.
  2. Fräs löken och korven tillsammans med paprikapulvret.
  3. Tillsätt ketchup, senap, vatten och smulad buljongtärning. Låt puttra på svag värme i några minuter. Smaka av med salt och peppar.
  4. Rör ner gräddfilen strax innan servering.
 
Servera gärna tillsammans med ris eller nykot pasta och en god sallad.
Snabb, enkel och god vardagsmat! 

#1 - - milla:

Korvstroganoff var länge sedan jag åt det är en bra vardagsrätt :)