Powered by Jasper Roberts - Blog

Kesopizza med vitlök, skinka och basilika

Godkväll mina kära vänner!
 
Nu är det snart mitt i veckan igen. ;-) Vad har jag hunnit med denna veckan än så länge då? Tja, igår var jag och klippte mig, klippte av en hel del faktiskt och är nöjd med resultat måste jag få säga! Är ni kanske nyfikna på hur jag ser ut? Kolla in bilder på mitt Instagram-konto vet jag! Där ligger över 1000 bilder, varav hälften är bilder på vad jag stoppar i mig dagligen. Ni hittar mig under

@trolljess

 Gårdagseftermiddagen sen spenderde vi i Tingsryd där det var marknad. Vi köpte inte så mycket direkt, men det är kul att bara gå runt bland allt folk och titta lite och supa in atomsfären tycker jag. Barnen fick lite godis, och även jag köpte mig faktiskt lite marknadskarameller - och de är goda kan ni tro! Sällan jag äter godis numera, så när väl jag gör det så njuter jag lite extra. 
 
På tal om njutning så tänkte jag idag prata om pizza! Vem gillar inte pizza liksom!? Det är ju dock tyvärr kanske inte det allra nyttigaste man ska stoppa i sig med tanke på att det är väldigt kaloririk mat generellt. Dock inte sagt att man inte kan njuta av det då och då - allt med måtta - som jag alltid säger! 
Vill man dock ha ett lite kalorisnålare alternativ? Ja, då har jag här ett supertips! Detta är faktiskt en av mina mest smakrika pizzor trots att den är kalorisnål, det ni! Något ni absolut inte få missa med andra ord!
 

Kesopizza med vitlök, skinka och basilika

 
1 ugnsplåt
 
Pizzadeg:
  • 6 dl vetemjöl (eller annat mjöl)
  • 1 tsk salt
  • 3 tsk bakpulver
  • 75 gram margarin
  • 2,5 dl mjölk
 
  1. Värm margarinet och mjölken tillsammans tills margarinet smält.
  2. Blanda samman vetemjöl, salt och bakpulver och häll sedan ner degvätskan.
  3. Rör ihop till en deg som sedan kavlas ut på ett bakplåtspapper.
 
Kesoröra:
  • 250 gram keso
  • 2,5 dl creme fraiche
  • 2 msk mjöl
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman keso, creme fraiche och mjöl till en jämn smet.
  2. Pressa ner vitlök efter smak och smaka av med salt och peppar.
  3. Bred ut såsen på den utkavlade pizzadegen.
 
Topping:
  • lufttorkad eller rökt skinka
  • purjolök
  • zucchini
  • färsk basilika
  • oregano
 
  1. Skiva zucchinin och eventuellt även skinkan. Hacka purjolöken.
  2. Placera ut zucchinin och strö över skinka och purjolök. Stick ner färska basilikablad och avsluta med att strö över torkad oregano över hela pizzan.
  3. Grädda i ugnen på 250 grader i ca 15 minuter.
 
 
 
Sen är det bara att avnjuta en bit tillsammans med en god pizzasallad, eller vanlig sallad.
 
Tips!
Kesoröran är ett superalternativ till att använda vanlig riven ost uppepå pizzan. Det blir många färre kalorier, men framför allt är det vansinnigt gott! Givetvis behöver man inte smaksätta med vitlök om man inte tycker om det, utan smaksätt med vad som helst. Den är även god naturell med bara lite salt och peppar. Anpassa smaken på kesoröran efter vilken topping du vill ha på!