Powered by Jasper Roberts - Blog

Blåbärstårta på min födelsedag

Hej där ute!
 
Idag är det den 28 juli, och däremed min födelsedag! Hela 32 år gammal blir jag idag, och fortfarande ung som en nyponros med andra ord, haha. Nejdå, jag har ingen åldernoja alls faktiskt och tycker fortfarande att det är jätteroligt att fylla år! 
Det blir inget storfirande idag dock - eftersom jag fyller år mitt i semestern är det sällan någon som är hemma och har möjlighet att komma på kalas. Det får bli lite mer firande vid ett annat tillfälle sen när alla är hemma igen. Lita kalasande blir det så klart! Tårta måste man ju faktiskt ha när man fyller år, punkt slut! Så, idag har vi redan hunnit fika på tårta... Tja, fika och fika... Faktum är att det blev tårta till lunch! Jag har dock inget dåligt samvete för det ska ni veta, jag äter vad jag vill numera, med gott samvete, och dessutom fyller jag ju bara år en gång om året. 
Det absolut bästa jag vet i denna värld är blåbär! Blåbär, blåbär, blåbär! Dessa underbara små godingar! Jag skulle nog lätt kunnat leva på blåbär om det hade varit möjligt ska ni bara veta. För dem som känner mig kommer det med andra ord inte som någon överraskning att det blev en blåbärstårta dagen till ära!
 
En klassisk gräddtårta i lite nyttigare tappning än den traditionella, men precis lika god!
 

Blåbärstårta

 
8-10 bitar
 
  • 1 paket färdig tårtbotten
  • 500 gram blåbär
  • 250 gram vaniljkesella
  • ca 2 dl lågkalori hallonsylt
  • ca 2-3 dl vispgrädde
 
 
  1. Lägg tårtbotten på ett fat och bred ut vaniljkesellan på den nedersta sockerkaksbottnen. Strö över ca 100-150 gram blåbär på kesellan.
  2. Lägg på nästa sockerkaksrundel och bred ut hallonsylten på den. Lägg på sockerkakstoppen.
  3. Vispa grädden och bred ut den i ett jämnt lager över hela tårtan, spritsa evetuellt lite av grädden på toppen. Avsluta med att lägga på resten av blåbären på toppen av tårtan.
 
 
Tips!
Jag valde att använda en färdig tårtbotten just denna gången, vilken givetvis inte är sockerfri. Vill man ha en sockerfri tårtbotten är det jättelätt att göra en själv: gör bara en vanlig sockerkaka i långpannan och ersätt sockret med strösötning istället. Skär sedan ut rundlar ur bottnarna.
Jag valde dessutom att använda lågkalori hallonsylt i tårtan, men vill man kan kan även använda färska hallon som man mosa samman med lite strösötning. På det sättet kapar man ytterligare några kalorier i tårtan. 
Slutligen använde jag en vispgrädde med låg fetthalt och kesella istället för den traditionella marsansåsen. Färdig vaniljkesella innehåller ju en del socker dock så vill man undvika det kan man göra sin egen: blanda naturell kesella med någon tesked vaniljpulver istället. 
Nu räknar jag inte kalorier på något sätt, och speciellt inte på min födelsedag! Tipsen kan ju kanske vara bra för dem av er där ute som dock kanske vill vara lite mer kalorimedvetna.
 
Nu mina vänner, ska jag återgå till min födelsedag!