Powered by Jasper Roberts - Blog

Världens saftigaste morotsbröd!

Godmorgon!
 
Här sitter jag med frukosten, som allt som oftast består av ett knäckebröd och en deciliter blåbärsyoghurt. Jag äter nästan alltid knäckebröd till frukost numera, efter min operation. Ibland göra jag havregryndgröt med äppelmos, och någon enstaka gång tar jag en vanlig mjuk macka.
Innan operationen åt jag massvis med vanligt bröd, men jag har vant mig av med det nu, och det var faktiskt lättare än jag trodde. Någon gång ibland blir jag dock väldigt sugen på en vanlig smörgås, och så måste man ju faktiskt lyxa till lite då och då också. När jag väl blir sugen så är det oftast på mitt morotsbröd!
Saftigare bröd har jag aldrig smakat verkligen! Gult och fint och fyllt med god och nyttig morot. Det är en riktig höjdare vill jag lova. Till och med mina barn fullkomligt älskar det vilket säger ganska mycket med tanke på att de annars vägrar äta något annat än formfranska och "runda mackor" som min son kallar dem (vetekakor).
 
Morotsbröd med grönsakskrydda
 
 
2 bröd
 
  • 25 gram jäst
  • 5 dl ljummet vatten
  • 12 dl vetemjöl special
  • 1 msk flingsalt
  • 200 gram morötter
  • 2 msk olivolja
  • 2 tsk gurkmeja
Pensling:
  • 1 äggula
  • vatten
Garnering:
  • Grönsakskrydda eller örtsalt (jag använder Knorrs grönsakskrydda)
 
  1. Smula ner jästen i det ljumma vattnet. Blanda samman mjöl och salt i en skål.
  2. Riv morötterna grovt och blanda ner dem, oljan och gurkmejan i degspadet.
  3. Rör ner mjölblandningen och arbeta samman till en deg. Lår degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 40 minuter.
  4. Smöra och mjöla bakformarna (2 stycken a 1,5 liter). Knåda degen och dela den i två delar. Lägg dem i brödformarna.
  5. Låt degen jäsa ytterligare 40 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.
  6. Vispa äggulan med lite vatten och pensla bröden. Strö över lite grönsakskrydda.
  7. Grädda bröden i 40-50 minuter.
 
Jag tycker det är kul att baka eget bröd och gör det lite då och då så det kommer komma fler recept framöver. Men ska ni bara baka ett enda bröd i era liv, så är det helt klart detta!
 
 
 
 

 
 
 
 
#1 - - Charlotta:

Haha, jag är precis likadan - äter bara knäckebröd till frukost! Men som du säger - det är gott att variera lite då och då.

#2 - - Ewa:

Det mest fantastiska bröd jag någonsin ätit !! O jag har bakat mycket bröd vill jag lova :)
Tack för receptet!

Svar: Så himla roligt att höra Ewa! :-) Det är mitt favoritbröd!
Jessica Fransson

#3 - - Ljuvligmat :

Åh, detta måste jag baka!!! Har letat efter ett riktigt bra recept på mototsbröd länge - hoppas jag har hittat det nu. ;) kram

Svar: Det kan jag lova dig att du har!! :-D
Jessica Fransson

#4 - - Lennart Wetterskog:

Suveränt gott och enkelt bröd att baka också för en av det manliga könet. Minst tio år sedan jag sist bakade. Stort tack för din fantastiska sida. Vilket jag kommer att använda mig mycket av.
God fortsättning på 2014

Svar: Åh, så roligt att höra! Tack för dina värmande ord Lennart, och god fortsättning!
Jessica Fransson