Powered by Jasper Roberts - Blog

Sej i gremolatasås

God eftermiddag!
 
Hoppas ni har en lugn och skön söndag? 
Här hemma har jag och barnen spenderat eftermiddagen i soffan framför tvn och bara myst tillsammans. Pappan i familjen är iväg och lämnar barnens farmor som varit och hälsat på hos oss några dagar. Barnen tycker det är jättekul när farmor hälsar på, speciellt eftersom det inte är så ofta. Det är den största nackdelen med att ha släkten på så många mils avstånd... Både jag och sambon är inflyttade smålänningar - jag kommer från Blekinge och han från Skåne - så alla släktingar bor ca 10-20 mil iväg.Tråkigt tycker jag som gärna hade haft dem alla lite närmre i alla fall. 
 
Nåväl, nu är det som sagt myssöndag för hela slanten! Jag har avklarat alla dagens måsten redan - ett par maskiner tvätt är både tvättade och upphängda och städningen är avklarad den med. Det enda måstet som finns kvar nu är ju så klart middagen lite senare, men det är så roligt, så det är bara ett halvt måste tycker jag!
Förra veckan när jag frågade barnen vad de ville ha att äta så svarade min dotter mig "fisk och ris, mamma". Vi brukar nog ganska sällan äta just ris till fisk, så jag fick klura lite på den karamellen en stund... Resultatet blev dock väldigt gott tyckte hela familjen, så då måste jag ju så klart dela med mig av vad jag slängde ihop även till er, eller hur?
 
Jag hade först tänkt dillsås till fisken, men när jag inte hade någon hemma så komponerade jag ihop en gremolata istället, som jag sen förvandlade till en sås som fisken fick sällskap av - mycket lyckad kombination. 
Har ni ätit gremolata någon gång? Inte? Då måste ni verkligen prova! Det är en italiensk blandning av persilja, vitlök och citron - så enkelt och såååå gott!!
 

Sej i gremolatasås

 
4 portioner
 
Gremolatasås:
  • 5 dl mjölk
  • 2,5 msk vetemjöl
  • 1-2 msk smör
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 2 vitlöksklyftor
  • ca 0,5 dl fryst persilja
  • ca 1,5 msk pressad citron
  • salt och citronpeppar
 
  1. Rör ut och fräs mjölet med smöret i en kastrull. Häll i mjölken under omrörning.
  2. Smula ner buljongtärningen och pressa ner vitlöksklyftorna. Tillsätt persiljan och pressad citron.
  3. Koka upp och koka på svag värme i några minuter tills den börjar tjockna. Smaka av med salt, citronpeppar och eventuellt mer citron - efter smak.
 
  • 600 gram sejfilé
  • ca 10 cm purjolök
  • 3 dl basmatiris
 
  1. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Häll riset i en ugnssäker form. Placera ut sejfiléerna på riset.
  3. Skiva purjolöken och lägg den på fisken.
  4. Häll gremolatasåsen över alltsammans.
  5. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter, tills fisken är genomstekt och såsen fått en fin gyllenbrun färg.
 
Servera gärna tillsammans med en god sallad eller kokt sparris.
 
Tips!
  • Byt gärna ut sejen mot vilken annan vit fisk som helst.
  • I en äkta gremolata ska det vara rivet citronskal (istället för pressad citron).