Powered by Jasper Roberts - Blog

2a Advent - Saffranskakor

Godmorgon söndag och andra advent!
 
Andra advent... Ja, gott folk, nu går det fort! Snart står Tomten och knackar på dörren för att dela ut julklappar ska ni se! Tiden bara rusar fram vare sig man hänger med eller inte. 
 
Idag blir det adventsfika för mig på jobbet eftersom detta är min jobbhelg. Det kommer bli glögg och det kommer bli juliga bakverk kan ni tro! Exakt vad jag ska baka har jag inte riktigt bestämt mig för ännu, antagligen blir det ett par olika sorter - någon mjuk kaka och någon småkaka i alla fall. Vad sägs exempelvis om dessa småsnittarna med smak av saffran!? De är underbart goda kan ni tro!
 

Saffranskakor

 
ca 40 stycken
 
 
  • 100 gram smör
  • 1 dl socker eller strösötning
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • 0,5 gram saffran
  • 1 krm salt
  • 2 msk ljus sirap
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna, gärna i en matberedare (så behöver man inte arbeta samman degen riktigt lika mycket för hand i nästa moment).
  2. Häll ut degen och knåda samman den till en deg. 
  3. Dela degen i 4 delar och rulla varje del till en längd.
  4. Lägg längderna på en bakplåtspapperklädd ugnsplåt och platta till dem lätt med hjälp av en gaffel. 
  5. Grädda på 175 grader i 10 minuter.
  6. Låt svalna något och skär sedan upp kakorna i snitt.
 
 
Jag önskar er alla en riktigt mysig adventssöndag! Kramar till er alla!