Powered by Jasper Roberts - Blog

Majsgratinerad korvgratäng

God eftermiddag gott folk!
 
Hur har ni det i slutet-på-sommaren-Sverige?
 
Själv sitter jag och väntar på en man som ska komma och kolla vårt bredband. Vårt Internet har legat nere hela veckan nu och det kan inte riktigt säga varför, så nu ska de komma hit och kolla på det. Tur jag har Internet i min telefon så jag kan dela det till datorn, annars hade det inte blivit några recept på hela veckan inte...
 
På tal om recept ja, visst vill ni ha ett litet middagstips en torsdag som denna? Härom veckan gjorde jag en gammal goding här hemma - en korvgratäng med potatis och majsgratinering. Majsgratinering? Jo, det är ett litet "trick" jag lärade mig för många år sedan när jag höll på med ViktVäktarna. Istället för att toppa gratängen med den traditonella osten så täcker man istället med ett majstäcke! Färre kalorier och en lite annorlunda smak. Så klart passar det ju inte till riktigt vad som helst, men till denna korvgratängen är det jättegott. Våga prova vet jag!
 

Majsgratinerad korvgratäng

-
4 portioner
 
  • 400 gram falukorv/lättkorv
  • ca 600 gram potatis
  • ca 20 cm purjolök
  • 2 tsk timjan
  • 1,5 dl grönsaksbuljong
  • 250 gram majs
  • 1 msk neutral olja
  • salt och peppar
 
  1. Skiva korven, potatisen och purjolöklen tunt. Varva i en ugnssäker form. Kryda med timjan, salt och peppar.
  2. Häll över grönsaksbuljongen och sätt in i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.
  3. Lägg under tiden majskornen i kokande vatten i 1 minut.
  4. Häll av och mixa majsen tillsammans med oljan.
  5. Ta ut formen ur ugnen och fördela majspastan över. Gartinera i ytterligare 10-15 minuter, tills majstäcket fått lite färg.
 
 
Tips!
Majsgratinering passa väldigt bra till alla former av rotfrukts- eller grönsaksgratänger. Ett lite smalare alternativ till fet ost eller feta bechamelsåser. 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
#1 - - Anniz:

Hm, hur kan korv klassas som vegetariskt? :D
Ska tipsa vännens pappa om din blogg, genomfört samma OP som dig :)

Svar: Hej, hej! Gör gärna det, nya som gamla läsare är alltid välkomna! :-) Vad jag kan se ligger receptet bara under gratänger, korv och potatis...?
Jessica Fransson

#2 - - Anniz Kisch:

Oj, då måste jag verkligen ha klickat fel och inte märkt det :)