Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling i rabarbersås

Tisdag eftermiddag och jag är hemma från jobbet igen...
Hur har ni andra spenderat tisdagen ännu så länge?
 
Här hemma har jag precis tagit fram lite kyckling ur frysen för jag tänkte att det skulle bli kycklingtortillas till middag ikväll. Mycket gott! Perfekt en dag som denna dessutom eftersom det är en relativt lätt måltid - det är kvavt och jag är inte sugen på något tungt att äta. 
På tal om värme och kyckling så måste jag bara tipsa om en sommarmiddag som heter duga!! Rabarber har jag just nu massor i frysen, som jag bara kan ta fram och baka med nu i höst när jag känner för det. Baka i alla ära, men har ni provat att laga mat med rabarber någon gång?!? Inte? Gör det! Nu! Bums! Med en gång!
Låter det konstigt? Ja, det gör ju det, det tycker jag också, men jag lovar att det är precis konstigt nog för att bli alldeles... alldeles... alldeles fantastiskt gott!  

Kyckling i rabarbersås

 
 
4 portioner
 
  • ca 500 g kycklingfilé
  • ca 200 g rabarber i småbitar
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 msk flytande honung
  • 2 vitlöksklyftor
  • ca 0,5 dl klippt gräslök
  • salt och peppar
 
  1. Dela kycklingfiléerna i mindre, tjocka, skivor. Bryn dem så de får lite fin färg - krydda med salt och peppar. Lägg sedan över dem i en ugnssäker form.
  2. Strö ut rabarberbitarna över kycklingen. 
  3. Blanda samman grädde, mjölk, smulad buljongtärning, sambal oelek, honung, pressade vitlöksklyftor och gräslök. Häll såsen över kycklingen.
  4. Gratinera på 225 grader i ca 20-30 minuter, tills kycklingen är färdig.
 
Servera exempelvis med ris och lite smörkokta knippmorötter.
 
 
Ni bara måste prova på detta recept verkligen! Se till att passa på nu medan rabarbersäsongen är över! Jag skulle dessutom vilja rekomendera er att frysa in lite extra rabarber, för jag lovar att detta är ett recept ni kommer vilja göra om och om och om och om igen!! 
 
#1 - - Bland bakverk och kastruller:

Det verkar riktigt gott detta. Kan tänka mig att hettan från sambal och rabarberna är gott tillsammans! ! Kram