Powered by Jasper Roberts - Blog

Chocolate Chip Cookies

Godkväll, godkväll...
 
Ja, då var middagen uppäten idag också! Idag serverade jag köttbullar i tomatsås med mozzarella och parmesanost - mycket parmesanost ska det så klart vara! Svensk-italiensk så det förslår! God, klassisk mat som man aldrig tröttnar på verkligen, eller håller ni inte med?
I förmiddags hade jag som sagt fikagäster och då åt vi min Key Lime Pie som jag gjorde igår. Key Lime Pie är kanske inte klassiskt italienskt, men det är däremot klassiskt amerikanskt! Jag bodde i New York två år efter jag slutat gymnasiet, 2000-2002, och det finns en del bakverk som är lite USA i ett nötskal liksom. Key Lime Pie är ett sådant bakverk, och ett annat - kanske det mest amerikanska bakverk av dem alla - är Chocolate Chip Cookies! Få saker säger USA som just Chocolate Chip Cookies!
 
En riktigt bra Chocolate Chip Cookie ska vara fantastiskt sega och fyllda av smaskig choklad. De ska dessutom bakas på farinsocker för att få precis den där rätta smaken! Detta är med andra ord inget sockerfritt recept - men ack så gott, och så länge man inte överäter är det ingen som tar skada av lite farinsocker minsann. ;-)
 

Chocolate Chip Cookies

 
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk bikarbonat
  • 200 g smör
  • 4,5 dl farinsocker
  • 0,75 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 6 1/2 dl havregryn
  • 250 gram mörka chokladknappar
 
  1. Blanda smör, socker, farinsocker och vaniljsocker.
  2. Vispa upp äggen lätt och blanda i.
  3. Blanda mjöl, salt, havregryn och bikarbonat och rör i smeten.
  4. Blanda sist i chokladknapparna.
  5. Rulla smeten till ganska stora bollar och placera dem på en bakplåtspappersklädd plåt.
  6. Grädda på 200 grader i ca 10-12 minuter.
 
Sen är det bara att låta dem svalna något innan man mumsar i sig! Allra godast är de när de fortfarande är lite ljumma och smått mjuka tycker jag - då smakar de New York för mig!