Powered by Jasper Roberts - Blog

Rotsakspannkaka

Godkväll alla där ute!
 
Nu sitter jag här mätt och go igen! Vi åt middag för en liten stund sen, det blev lite senare än jag tänk för jag somnade på soffan en kort stund. Fördelen är ju dock att jag nu är pigg igen lagom till kvällen. Härligt, för när det är fredag vill man ju passa på att vara uppe lite extra länge tycker jag.
 
Vad har ni ätit för gott idag? Något extra helg-festligt kanske? Berätta gärna! :-)
 
Här blev det rotsakspannkaka idag. Supergott är det verkligen, och ett mycket hälsosammare alternativ till en vanlig ugnspannkaka. Helt klart värd att prova tycker jag! Själva pannkakan är vegetarisk, men servera gärna något gott protein till. Jag serverade den med skinka och tomater.
 

Rotsakspannkaka

 
1 ugnsplåt
 
  • ca 8 mindre potatisar
  • 2-3 morötter
  •  ca 10 cm purjolök
  • 3 ägg
  • 6 dl mjölk
  • 1,5 dl vetemjöl
  • salt och peppar
  • ev. skinka, tomater och oregano att ha till.
 
  1. Skala och riv potatis och morötter. Hacka purjolöken.
  2. Fördela potatis, morötter och purjolök på en bakplåtspappersklädd (eller smörjd) djup ugnsplåt.
  3. Vispa samman ägg, mjölk, mjöl och salt och peppar. Häll pannkakssmeten över grönsakerna i plåten.
  4. Grädda pannkakan på 225 grader i ca 30-40 minuter tills den fått fin färg.
 
Jag serverade min pannkaka med varm skinka och varma tomater.
  1. Strimla skinkan och skiva tomaterna.
  2. Ta ut pannkakan ca 10 minuter innan den är klar.
  3. Fördela ut skinka och tomater uppe på pannkakan.
  4. Krydda med oregano och nymalen svartpeppar.
  5. Låt den gå i ugnen i ca 10 minuter.
 
Supergod att bara äta som den är, eller med något varmt eller kallt tillbehör till. Servera gärna vegetarisk med en god bönsallad till exempelvis.
Vill man ha fler rotsaker i så är det bara att riva ner det med, prova till exempel med rotselleri! Byt då ut en del av mängden potatis/morötter och ersätt med rotsellerin. Eller prova en annan rotsak ni tycker mycket om. Bara fantasin sätter gränser!
 
Ett tips är dock att bara servera små portioner, då den är väldigt mäktig. Man blir mätt snabbt. :-)
 
Nu mina vänner önskar jag er en fortsatt trevlig fredagskväll, och jag hoppas ni har en riktigt bra helg framför er!

#1 - - Chris:

Detta måste jag prova! Ser så gott ut! Har du provat att frysa in den? Potatis kan ju vara tråkig när man fryser den, men går bra i gratäng så detta borde väl gå bra!! Tack för inspiration och goda recept!

Svar: Ja, det tycker jag! :-) Nej, jag har tyvärr inte provat frysa den. Familjen äter som tokiga när jag gör den så det blir sällan något över att frysa... Du får prova! Tack själv för att du läser så troget! :-D
Jessica Fransson