Powered by Jasper Roberts - Blog

Krämig köttfärsås

Godmogon mina vänner denna härliga torsdag!
 
Idag skriver jag faktiskt godmorgon med tanke på att jag bara varit vaken en liten stund. Mina barn är och hälsar på min kusin och hennes sambo som ville passa dem. De har sovit hos dem i natt och ska sova där en natt till, så jag har en hel dag framför mig att bara göra vad jag vill. Det är nästan så jag känner mig lite rådvill ska jag säga, för jag minns inte när detta hände sist. Om det ens hänt innan?
 
Jag har inte riktigt bestämt om jag bara ska vara, köra in till stan och strosa och shoppa lite; en av mina favoritaktiviteter sonm barnen sällan uppskattar att följa med på. ;-) Eller om jag ska passa på att göra något måste medan jag kan göra det i fred, som exempelvis rensa ut kläder ur allas garderober som verkligen behövs. Speciellt mina faktiskt!
Som sagt har jag inte bestämt mig, men det lutar nog åt det förstnämnda. Kanske hinner jag med både och. Jag får se vad som faller mig in helt enkelt.
 
Igår blev det sonens favoritmat till middag. Vad annars? Köttfärsås till pasta så klart! Jag har nog aldrig träffat ett barn som inte tycker om det! Köttfärsås eller korv älskar alla ungar jag känner i alla fall.
Alla har ju dock sina egna sätt att göra just köttfärssås på, personligen föredrar jag gräddbaserad framför tomatbaserad om jag måste välja en. Fast, varför välja!? Varför inte kombinera för den ultimata smaken? Det gör jag och det blir en riktigt krämig, fyllig och smakrik sås som jag tycker är helt fantastiskt god. Faktum är att detta är mitt absolout bästa recept på just köttfärsås!

 

Krämig köttfärsås

 
4 portioner
 
  • 400 gram nötfärs
  • 1 stor gul lök
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • 4-500 g krossade tomater
  • 1-2 köttbuljongtärningar
  • 1 ask cream cheese
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 ask champinjoner
  • salt och peppar
  1. Finhacka löken och skiva champinjonerna.
  2. Fräs löken till den blir glansig. Tillsätt färsen och bryn den tillsammans med pressad vitlök och champinjonskivorna.
  3. Rör ner cream cheesen tills den smälter och tillsätt sedan krossade tomater, grädde, buljongtärning och låt allt koka ihop till en krämig sås.
  4. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med nykokt pasta.
Det är verkligen vansinnigt gott jag lovar! :-D
 
Vill man ha lite extra grönsaker i så är det bara att slänga i. Lägg ner ett gäng rivna morötter till exempel. Tyvärr hade jag ingen svamp hemma igår, så det fick bli utan denna gången. Man lägger helt enkelt i lite vad man känner för. Det viktigaste i receptet är kombinationen mellan tomaterna, cream cheesen och grädden - de blir en riktig hit tillsammans. Så har man bara det som grund så kan det inte gå fel! :-)
 
 

 
#1 - - Chris:

Njut av din dag - det är du värd!

Svar: Tack snälla du! :-)
Jessica Fransson

#2 - - Erica:

Låter supergott!
Själv så kör jag på den här varianten;

Köttfärs
Dolmios pastasås med extra vitlök
Creme fraiche mexikansk chili eller hur den nu heter
Sötchilimarinerade vitlöksklyftor
Vitlökspulver
Cayennepulver
Chilipulver

Svar: Lät gott det också! :-)
Jessica Fransson

#3 - - Erica:

Den är en stor favorit som gick hem bra hos min pojkvän, haha. Däremot så är den inte så strikt inom LCHF så kommer nog inte att tillaga den så ofta :P