Powered by Jasper Roberts - Blog

Köttfärsknyten med kall citronsås

Hej, hur har ni det där ute?
 
Jag har precis kommit hem från en timmes promenad tillsammans med barnen, min kusin och hennes sambo. Det är fortfarande ganska kyligt och det ligger lite snö här och var, men solen lyste på oss i alla fall. Så skönt att känna solen i ansiktet verkligen. Jag får en riktig energikick, och det är en underbar känsla.
 
Vi gick bland annat inom affären på vår promenad. Min kusin ska stå för middagen ikväll så för idag är det jag som blir serverad mat istället för att stå för serveringen. Det står helstekt fläskbog med potatis, sås och vinbärsgelé på menyn, och ni kan tro att jag ser fram emot det!
 
Idag tänkte jag dela med mig av ett recept som egentligen är mer av ett tips. Något som känns lite lyxigare, kanske att ha till helgen. I fredags gjorde jag smördegsinbakade köttfärsknyten här hemma, och det är alltid en hit. Man fyller degen med en köttfärsröra man tycker om helt enkelt, det enda man ska tänka på är att röran ska vara just en röra (fast) och inte en sås. Jag gjorde en lite kryddigare röra denna gången, som följer nedan.
 

Köttfärsknyten med kall citronsås

 
6 knyten
 
  • 1 rulle smördeg
  • 500 gram nötfärs
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 kalvbuljongtärning
  • 1 dl chilisås
  • 1 msk soja
  • 1 tsk paprikapulver
  • 2 tsk sambal oelek
  • en färsk mozzarellaboll
  • ägg och sesamfrön
 
  1. Fräs färsen tillsammans med finhackad lök och pressad vitlök.
  2. Krydda med smulad buljongtärning, parikapulver, salt och peppar. Häll över chilisås och soja och rör runt. Häll i sambal oelek efter smak.
  3. Rulla ur smördegsplattan och skär den i sex lika stora delar.
  4. Skiva mozzarellan i sex skivor och lägg en skiva i mitten på varje smördegsplatta.
  5. Födela ut färsröran ovanpå osten och "knyt" ihop degen över röran.
  6. Pensla kyterna med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.
  7. Grädda i ugnen på 225 grader till knytena fått fin färg och blivit frasiga.
OBS!! Färsröran måste vara sval/kall när den läggs på smördegen, annars blir degen varm och håller inte ihop.
 
Servera sedan knytena tillsammans med en god grönsallad och en god sås.
 
Eftersom jag gjorde ganska kryddiga knyten denna gången ville jag ha en frisk kall sås som dämpade hettan lite. Valet föll på en citronsås gjord på creme friache. Blanda ner pressad citron efter smak i en liten burk creme fraiche och smaka sedan av med salt och lite peppar. Enkelt, friskt och supergott till kryddig mat!
 

#1 - - Chris:

Dessa måste jag prova - verkar perfekt att sen kunna stoppa i frysen och ta fram när man är sugen :-)