Powered by Jasper Roberts - Blog

Köttbullar i tomat- och zucchinisås

Godkväll, godkväll!
 
Kommer ni ihåg att jag i början av veckan skrev att jag inte skulle göra så mycket denna veckan? Så har inte blivit fallet, och jag är lika slutkörd idag som jag var igår. Jag klagar dock inte, för jag tycker om när det händer saker. ;-)  Det innebär ju dock att bloggen blivit lite lidande, och jag känner att jag ligger lite back med mina recept jag tänkt dela med mig av. Veckan är ju dock inte slut riktigt än, så jag ska nog hinna i alla fall. :-)
 
Först ut är middagen vi åt i måndags. En riktig barnfavorit, och i många fall också vuxenfavorit, nämligen köttbullar. Köttbullar är ju jättegott att äta tillsammans med exempelvis potatismos, eller kokt potatis och gräddsås, och det är nog något de flesta äter hemma då och då?
Det är också väldigt gott att koka dem i en tomatbaserad sås, det kanske inte alla har ätit? Ibland kanske man vill komma ifrån det traditionella som man alltid äter annars, och då är ju detta ett jättegott sätt att göra det på. Variation förhöjer som det sägs!
 

Köttbullar i tomat- och zucchinisås

 
4 portioner
 
  • ca 20-30 köttbullar (antingen hemmagjorda eller köpta)
  • 500 gram finkrossade tomater
  • 1 liten zucchini
  • 100 gram cream cheese
  • 1 kalvbuljongtärning
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3-4 msk basilika
  • ev 0,5 msk strösocker
  • salt och peppar
 
  1. Strimla zucchinin. Fräs den tillsammans med pressad vitlök i en kastrull.
  2. Häll över tomaterna och låt koka upp.
  3. Rör ner cream cheesen så den smälter.
  4. Krydda med buljongtärning, basilika och socker. Låt småputtra tills zucchinin är mjuk.
  5. Lägg i köttbullarna i såsen och låt dem koka med i ca 5 minuter på slutet.
  6. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera föredragsvis med potatismos eller pasta och en massa härligt grönt vid sidan om.
 
Sockret i såsen är givetvis inget tvång om man vill undvika socker, men det förhöjer tomatsmaken väldigt om man bara sockrar en aning.
Köttbullar har jag ett superrecept på som jag brukar göra, men det få ni vänta med tills en annan gång. ;-) Jag brukar göra ett stort gäng när jag väl gör som jag sedan fryser in. Perfekt att bara kunna plocka ur frysen sen när man behöver ha snabb middag en vardagskväll. Vill man däremot inte rulla egna, så går det ju precis lika bra med köpta köttbullar. Det där är ju, som allt annat, helt upp till en själv.
 
Såsen blir oavsett riktigt krämig och smakrik och går inte av för hackor. :-) Vill man inte koka köttbullar i den så är den även jättegod att servera som tillbehör till en grillad kotlett med potatis exempelvis. Den har en rund och god smak av tomat och inte alls den typiska vassa syrligheten som annars utmärker krossade tomater.
 
Tycker ni om tomatsås så tycker jag ni ska prova! :-)
 
Nu tänkte jag ta det lungt resten av denna torsdagen, här framför datorn. Jag sitter med en skål färsk ananas och keso som kvällsmål (var vansinnigt sugen på frukt idag) och önskar er nu godkväll. Imorgon är det redan fredag igen och jag hoppas ni får en härlig sådan!