Powered by Jasper Roberts - Blog

Helstekt lakritslamm

Idag är det ju söndag, och då ska man traditionellt äta stek, eller hur? Jag vet inte hur vanligt det är att man fortfarande gör det egentligen? Jag vet att det fortfarande är tradition i England med en "Sunday Roast", men hur det ser ut i Sverige har jag ingen koll på...
 
Det är ingen tradition i vårt hus med söndagsstek, men däremot gjorde jag en igår som jag tänkte kunde passa att tipsa om en söndag som denna. I fall någon känner ett behov av stek just idag? Eller en annan dag med så klart. ;-)
 

Helstekt lakritslamm

 
4 portioner
 
  • ca 600-700 gram lammstek
  • ca 2-3 tsk lakritspulver
  • 1 tsk rosmarin
  • 4 vitlöksklyftor
  • 1 rödlök
  • 1 stor morot
  • salt, peppar och vatten
 
 
  1. Putsa lammsteken om det behövs. Gnid sedan in dem med lakritspulver och lite salt och peppar.
  2. Skala vitlöken, löken och moroten. Skär dem i stora bitar.
  3. Bryn kötter runt om i en stor stekgryta så köttet förseglas. Lägg ner vitlök, lök och morot runt om steken. Krydda med rosmarin och häll på ett par deciliter vatten.
  4. Låt köttet puttra under lock i ca 30-45 minuter (beroende på hur genonmstekt du vill ha det).
  5. Låt köttet vila en stund innan du skär upp det för servering.
Jag serverade mitt lamm igår med hemmagjorda klyftpotatis, ugnsstekta rödbetor och zucchini, samt en liten klick med hemmagjort äppelmos och svartvinbärsgelé. Så otroligt gott verkligen!
Mina potatisklyftor ugnsstekte jag tillsammans med lite olivolja, timjan, ett par vitlöksklyftor och salt och peppar. De brukar få gå i ugnen på 225 grader i ca en halvtimme (beror givetvis på klyftornas storlek).
 
Vill man istället gärna ha en sås till steken funkar det jättebra att använda stekskyn från lammer som bas. Sila bort löken och morötterna och smaka av skyn med lite grädde eller vin och salt och peppar.
 
 

#1 - - Malin´s Diner:

Vilka spännande smaker, vågar minsann på fint lammkött. Jag har aldrig tillagat lamm faktiskt. Får kanske bli nån gång snart.

Kram kram