Powered by Jasper Roberts - Blog

Gratinerade korvpuckar på grönsaksbädd

Jaha, då var denna dagen halvvägs igenom redan.
Jag har varit hos min dietist idag och vägt mig och kollat igenom mina matvanor/mitt intag. Hon hade lite tips på den fortsatta vägen, men jag skriver mer om det i ett annat separat inlägg senare under dagen/kvällen, så kolla in igen sen ni som är intresserade av det.
 
Resten av dagen tänkte jag spendera på jobbet. Först tänkte jag dock dela med mig av ett tips på vardagsmat som knappt egentligen innebär någon matlagning och inte behöver något recept helle för den delen. Lite förberedelser bara och sen sköter ugnen resten. Perfekt vardagsmat när man kanske inte alltid har ork, eller för den sakens skull, tid att stå länge i köket.
 

Gratinerade korvpuckar på grönsaksbädd

 
4 portioner
 
  • 400 gram falukorv/lättkorv
  • valfria grönsker, exempelvis lök, paprika, zucchini och majs.
  • senap
  • ströbröd
 
  1. Skär grönsakerna i skrivor, stimlor eller vad man föredrar. Lägg dem på en ugnsplåt. Salta och peppra.
  2. Skär korven i ca 2-3 cm tjocka skivor. Skåra dem i ett rutmönster. Bred på senap på korven och avsluta med ströbröd.
  3. Lägg ut korven uppe på görnsaksbädden.
  4. Gratinera i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter, tills korven fått fin färg.
 
Servera tillsammans med pasta eller potatismos exempelvis.
 
När jag har majs i brukar jag slänga in den när det är ca 10 minuter kvar på ugnstimern. Majsen blir lätt lite torr annars för min smak. Eller kan man ju bara servera den till (som på bilden).
 
Enkelt va? :-) Vill man göra det ännu snabbare för sig så behöver man givetvis inte skåra korven - det gör ingen skillnad för smaken. Skårorna gör helt enkelt att det ser lite finare ut, och vi äter ju med ögonen också, eller hur? :-)
 
På återseende mina vänner!

 
 
#1 - - Ljuvligmat.blogg.se:

Vilken rolig och lättlagad maträtt! Har en falukorv liggandes i kylen, kanske borde testa detta en dag om jag har ont om tid eller är vrålhungrig... ;)