Powered by Jasper Roberts - Blog

Kräftskiva

God torsdagsmorgon gott folk!
 
Torsdag redan? Tyckte nästan att jag nyss skrev att det var måndag och ny vecka? Nåja, tiden går snabbt när man har roligt sägs det ju, och jag har ju varit ledig några dagar nu, och ska så vara även idag. Skönt!
Igår var jag med sonen på Öppet Hus nere på skolan, och vi kollade in hans nya klassrum han ska börja i nästa vecka när han börjar förskoleklassen. Han var mycket nöjd över att upptäcka att han hade en egen låda i klassrummet med hans namn på där han kunde samla sina saker, och jag tyckte att det var ett mycket trevligt inrett klassrum på det stora hela. Vi fick även chans att prata lite med hans nya fröken (får man säga så numera?) och träffa en del av hans nya klasskompisar, vilket var mycket trevligt. Många av barnen i klassen känner vi redan då det är samma barn som han har gått tillsammans med på förskolan - de var inte så många i samma ålder på hans förskola så alla fick samlas i samma förskoleklass också. Mycket bra tycker jag då det är ett härligt gäng ungar som leker bra tillsammans. Ja, ni hör ju själva - nöjd son, nöjd mamma
 
Nu till något annat som gör mig väldigt nöjd, minst sagt! Det är ju kräftsäsong nu i allra högsta grad, och kräftskivan är så klart på tapeten! Jag har ju i flera dagars tid tipsat om lite olika tillbehör till kräftskivan och hoppas att ni kunnat hitta inspiration i mina små tips.
Det kan ju dock vara tacksamt att ha allt samlat på ett och samma ställe, om man kanske inte vill leta en massa, eller helt enkelt bara vill ha en "färdig" meny att servera! Ja, då ska jag självklart tillhandahålla detta! Här hittar ni alla mina måsten på årets kräftskiva - enkelt och lättlagat, men framför allt förförande gott! Det enda ni själva behöver lägga till är den eventuella nubben och massor med goda skratt! 
 
Enjoy!
 

Kräftskiva


  • Kräftor i egen lagKräftor finns ju väldigt lättillgängligt i affären, både svenska och utländska, och tur är väl det för dem som inte har tillgång till egenfiskade färska svenska kräftor. Jag kan dock tycka att de ibland har lite tråkig smak, och vill som vanligt gärna sätta min egna lilla stämpel på dem - ni vet, så man får det där lilla extra över det hela. 
  • Oskalade räkor med kall dillsås: Räkorna har lika stor plats på kräftskivan som kräftorna för min del, de hör liksom till de också! De är dessutom speciellt goda om man sippar de små ljusrosa godingarna i en kall dillsås som är barnligt enkel att röra ihop! 
 
  • SesambullarKräftor och räkor är ju givet, och något som är lika givet är ett gott bröd att ha till! Hembakat är så klart allra godast, och här har ni ett gäng underbart goda och saftiga bullar med lite nötig smak som gör sig ypperligt bra till just kräftorna! Lägg ner några extra minuter på att rulla bullarna och du får såväl vackra som goda bröd att ställa fram när gästerna kommer! 
 
  • Västerbottenpaj: Klassiskt, gott och enkelt att baka - en riktig crowdpleaser! Möjligtvis det allra mesta "måstet" på kräftskivan förutom själva kräftorna.
  • ChampinjonpajVästerbottenpaj är ju galet gott, men som jag alltid säger: variation förnöjer! Därför vill jag tipsa om en annan god vegetarisk paj som, tro det eller ej, faktiskt är ännu mer smakrik än en ostpaj och som passar minst lika bra till kräftorna! Jag säger bara champinjonpaj mina vänner, champinjonpaj! 
 
  • CitronmajonnäsKräftorna är ju minst sagt huvudattraktionen på festskivan så här i kräfttider, men man vill ju förstås ha lite annat på bordet också, som komplement till de röda härligheterna! Ett jätteenkelt tillbehör till kräftskivan är att ställa fram en hemmaslagen majonnäs! Just denna med smak av citron passar nämligen ypperligt bra att doppa både räk- och kräftstjärtar i! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook