Powered by Jasper Roberts - Blog

Majsbröd

Hej! Jo, jag lever, tro det eller ej. Bloggen har varit knäpptyst väldigt (VÄLDIGT) länge nu, men idag föll inspirationen på igen. Idag på lunchen på jobbet så satt jag och mina kollegor och diskuterade bak och mat, vilket förvisso inte är något ovanligt alls, men idag kom min blogg, min bok, och min Instagram upp som ämne. Vi kikade igenom några av mina gamla bilder på Instagram tillsammans, och vips så blev jag galet sugen på att skriva ett inlägg. Sagt och gjort! 

Imorgon firas det Thanksgiving i USA, och ni som hängt med mig här från början vet ju att jag bodde i New York några år i min ungdom (länge sen nu). Mycket kan man tycka om både landet i sig, och definitivt mycket av deras mat och matvanor, men de har en hel del godbitar minst sagt också som man inte ska förringa. En klassisk amerikansk pumpapaj till exempel är en dessert som man alltid har på Thankgiving, och receptet jag tog med mig hem från USA som ni hittar här i länken den håller fortfarande enligt alla mått mätt. 
En annan klassiker på det amerikanska thanksgiving-bordet är majsbröd. En klassiker till chili och andra grytor runt om i landet i väst och som man bakar och serverar även året runt, men ett definitivt måste just till Thanksgiving. Här i Sverige är det inte alls lika vanligt, om än dock så klart inte helt okänt. Är det så att du själv kanske inte testat det innan, så rekommenderar jag att testa. Jag menar, vem gillar inte doften och smaken av nybakat varmt bröd?

 

Majsbröd

 
1 bröd
  • 2 dl majsmjöl
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 dl filmjölk
  • 5 msk flytande smör
  • 2 ägg
 
  1. Smörj en springform (ca 18 cm).
  2. Rör samman majsmjöl, vetemjöl, salt och bakpulver i en bunke.
  3. Tillsätt filmjölk, smör och äggen.
  4. Rör ihop till en jämn smet, antingen med elvisp, eller för hand.
  5. Häll smeten i formen.
  6. Grädda brödet i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter, tills det är genomgräddat och fått fin färg.
Servera brödet i bitar eller skivor. Allra godast är de så klart varma, direkt från ugnen tillsammans med en klick smör. Tips! Gör brödet i en brödform istället, skär i skivor och lägg i brödrosten. Mums!