Powered by Jasper Roberts - Blog

Rödvinsbalsamico

Godmorgon, godmorgon!
 
Ja, nu är jag uppe tidigt... Mycket tidigare än jag skulle vilja en söndag, det vet ni vid det här laget om ni följt mig ett tag. *morgontrött deluxe* Nåja, det är inget att göra åt, bara att stiga upp (om än motvilligt) då även denna dag ska spenderas på jobbet. Det blir fika ute i solen i eftermiddag på jobbet i alla fall, och det är alltid trevligt, ska bara klura ut vad jag ska hitta på att baka idag - nybakat söndagsfika måste vi ju bara ha!
 
Vad ska ni hitta på en härligt solig söndag som denna? 
 
Blir det månne grillat även ikväll? Som jag alltid säger: det gäller att passa på! Tiden går snabbt och snart är de ljumma sommarkvällarna ersatta av blåsiga och kyliga höstkvällar som får spenderas i soffan under en filt, vilket i och för sig är ganska mysigt det med, men var sak har sin tid och nu är det sommar, grill och sol som gäller! 
Mitt bästa söndagstips? Släng en saftig bit rödvinsmarinerad karrékotlett på grillen, rosta lite hemmagjorda potatisklyftor i ugnen och hacka samman en riktigt fräsch och krispig sallad. Servera alltsammans med en galet god rödvinsbalsamico som pricken över i. Det mina vänner, det är sommar på tallrik som minst sagt är värdig namnet söndagsmiddag!
 

Rödvinsbalsamico


4 portioner
 
  • 1 schalottenlök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3 msk strösocker
  • 5 msk balsamvinäger
  • 3 dl rött vin
  • 1,5 dl vatten
  • 1 kalvbuljongtärning
  • 2 tsk maizenamjöl
  • 2 msk smör
 

  1. Skala och hacka lök och vitlök.
  2. Fräs lök och vitlök i en kastrull.
  3. Strö över sockret och låt det få lite färg.
  4. Häll på balsamvinäger, vin, och vatten, och smula ner buljongtärningen.
  5. Koka upp och låt koka ca 15 minuter.
  6. Red av med maizenamjöl utrört i lite vatten.
  7. Vispa sist ner smöret.
  8. Smaka av med salt och peppar.
 
Tips!
Mina barn vill inte ha lök i sin mat (om de ser den), så jag silar såsen (när de inte ser på) innan jag häller den i en bringare. Spara dock löken, och servera som tillbehör att strössla över kotletten för de som vill!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook