Powered by Jasper Roberts - Blog

Torsk under citon- och spenattäcke

Hej allesammans!
 
Ja, jag vet, det har varit ovanligt tyst här på bloggen den sista veckan, men det finns så klart en rimlig förklaring till det. Jag har varit upptagen med både det ena och det andra helt enkelt. Det har varit mycket tid på jobbet veckan som gick, inklusive en natt som jag hoppade in och täckte upp. En vakennatts jobb innebär att man är utslagen dagen efter och tiden försvinner förbi i ett nafs!
 
Helgen har jag och hela min lilla familj spenderat i Malmö tillsammans med Maria och hennes familj. Maria fyllde 35 i veckan och det måste så klart firas med shoppinghelg! Ja, jag och Maria gjorde Emporia i Malmö medan männen och barnen hängde i poolen på hotellet och käkade glass. Win/win om ni frågar mig! Om det blev något shoppat? Jajjamensan! Jag hittade både skor, underkläder och ett gäng med nya tröjor att fylla garderoben med. Det blev så klart lunch/fikapaus också i shoppandet, och denna gången fick Espresso House stå för kaffet. Vi hittade även en nagelsalong där vi gjorde ett spotan drop-in, så nu sitter jag här med alldeles nya naglar och känner mig fin! Spontana idéer är oftast de bästa.
Natten sen spenderade på Malmö Arena Hotel på ett riktigt fint och fräscht hotellrum verkligen, så det kan rekommenderas om ni någon gång ska övernatta i Malmö. På vägen hem igår gjorde vi även Ikea, men jag kom hem därifrån helt tomhänt! Måste vara första gången... Nåja. Riktig myshelg har jag haft med andra ord, och var mer än redo att ta mig an denna veckan när klockan ringde imorse. Härligt!
 
Nu ska jag alldeles strax köra ner och hämta min dotter som är på Bamsegympa tillsammas med sina små kompisar, och sedan är det dags för middag i huset. Här blir det fisk ikväll, i form av soppa, så jag tänkte att jag skulle passa på att bjuda er också på lite fisk idag! Soppan får ni dock vänta med ett litet tag, men istället kanske jag skulle kunna fresta er med torsk under ett citron- och spenattäcke? Ja, jag menar väl det! Frisk och välsmakande mjäll torsk i en krämig och god sås som mättar hungriga magar vilken dag i veckan som helst.
 

Torsk under citron- och spenattäcke

 
 4 portioner
  • 500 gram torskfilé
  • 200 gram bladspenat
  • 250 gram champinjoner
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 250 gram morötter
  • 1 citron
  • salt och citronpeppar
 
  1. Lägg torsken i en ugnssäker form och krydda med salt och citronpeppar.
  2. Pressa vitlöken och skiva champinjonerna.
  3. Fräs vitlök och champinjoner tillsammans med spenaten och krydda med salt och citronpeppar.
  4. Låt all vätska koka bort och tillsätt sedan matlagningsgrädden.
  5. Skär morötterna så tunt som möjligt, och blanda ner i pannan.
  6. Häll spenatfräset över fisken.
  7. Skiva citronen tunt och lägg ut citronskivorna ovanpå.
  8. Tillaga på 175 grader i ca 20-30 minuter.
 
Servera tillsammans med nykokt potatis.