Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 14

Godmorgon soliga söndag!
 
Ja, vet ni vad? Min väderapp visar att det ska bli lika fint väder idag som det var igår, och ingen kunde vara lyckligare än jag över det! Min älskade och innerligt efterlängtade vår är äntligen kommen, och ni kan tro att jag tänker njuta av vartenda sekund av den, supa in så mycket sol och värme jag bara någonsin kan! 
 
Denna helgen har, som alla andra helger, flugit förbi alldeles för snabbt tyvärr... Vad är det med helger egentligen? I fredags eftermiddag var jag och barnen i stan på en liten shopping- och fikarunda. Vi köpte present till barnens kusin, och vi stannade till på vårt favoritfik i stan på hemvägen. Igår hade vi besök här hemma av min kusin och hennes familj, vilket innebar lekplatslek och fika på uteservering - årets första! Ja, det är väl som man säger: time flies when you are having fun! 
Nåväl, vi har ju dock denna söndagen kvar innan en ny arbetsvecka inleds, och den ska vi så klart ta vara på så gott vi bara kan.  Vad ska vi hitta på då? Jo, idag är det dags för kalas! Idag ska vi på kalas för barnens kusin Edith som har fyllt fem och det ska så klart firas! Det blir grillat har jag hört, i form av både hamburgare och korv, vilket passar perfekt en solig söndag som denna. Det ska delas ut paketer och sen så klart fikas också! Ja, igen... Ni som hängde med kanske också, precis som jag, insåg att det med andra ord blivit fika tre gånger i rad denna helgen, haha! Nåja, det är ju inte hela världen. Hursom, så blir det säkerligen ett trevligt kalas.
 
Jag hoppas att ni alla också får njuta av en lika härlig söndag som jag där ute avlånga landet, så vi alla orkar ta oss an den analkande arbetsveckan! Ja, och på tal om kommande vardag så kommer här en lite veckoinspiration med förslag och tips för att underlätta veckomiddagarna. Fortsatt trevlig helg! 
 

Matsedel vecka 14

 
Måndag - Krämig svamprisotto med spenat: Varför inte inleda veckan med en Meatfree Monday? Ja, jag tycker nog att de flesta av oss skulle kunna äta lite vegetarisk till mans faktiskt. Så, vad sägs om en vegetarisk risotto där svampen blir huvudpersonen tillsammans med spenat. Ja, det här är mat som absolut sätter en liten guldkant på middagen både för stora och små! Testa vetja! 
 
Tisdag - Pannkaksrulle med ost- och skinkstuvning: En riktigt vardagsfavorit här hemma är pannkaksrullen. Den tillagas ofta, och uppskattas lika ofta. Sen byter jag ut fyllningarna för lite variation skull. En av vardagsfavoriterna bland fyllningar är ost- och skinkstuvning. Ja, ska vi vara helt ärliga så finns det ju egentligen få tillfällen som just ost- och skinkkombinationen inte funkar, den är helt klart en vinnare i alla lägen! 
 
Onsdag - Krämig currypastaJag misstänker att grillarna runt om i landet åter igen börjar tändas mer och mer frekvent nu va, eller vad säger ni? Jo, precis. Så, ska man grilla så måste man ju ha lite goda tillbehör till också, även om köttet är huvudpersonen. Vad sägs exempelvis om en riktigt god och krämig, kall, pastasallad till grillbiten? Passar lika gott till kött, men är fantastiskt gott till grillad, eller stekt, kycklingfilé! Allra godast är den så klart om den avnjuts utomhus, med solen i ansiktet. 
 
Torsdag - Majs- och räksoppaDetta är typ världens godaste soppa! Jo, jag menar allvar! Ja, detta är minst sagt en soppa som är lika god som den är färgglad! Den kan ätas som lunch, eller middag tillsammans med ett knäckebröd eller två, eller varför inte servera den som förrätt!? Den är en färgklick som gör vilken middag som helst till en glad tillställning! 
 
Fredag - Karrékotletter med varm tomatsalsaEtt litet fredagstips med smak av Medelhavet! Jag säger bara färska tomater! Färska, solmogna, tomater är något av det godaste som finns! Jag kan seriöst äta tomater som godis, det är så fantastiskt gott och jag tycker det är lite synd att vi här i Sverige generellt inte använder mer färska tomater i matlagningen! En varm tomatsalsa! Det är superenkelt att göra, och passar perfekt till en riktigt saftig bit stekt, eller grillad kotlett. Mycket mer än så behövs inte för att känna mat-eufori! 
 
 
Lördag - Fiskgratäng med ägg och räkor En helt vanlig fiskgratäng, fast med det där lilla extra! Det där lilla extra som gör att den passar extra bra som just helgmiddag då man vill ha en extra fin maträtt att ställa fram på bordet. Detta är en maträtt som man med enkla medel kommer väldigt långt med! Jag menar, vem uppskattar inte en riktigt god fiskgratäng?
 
Söndag - SenapsgrytaEn riktigt god gryta som passar alldeles perfekt till söndagsmiddag! Ni vet, en sådan där som gärna får stå och puttra på spisen ett bra tag innan man hugger in. Det går så klart att äta den även om den får står en kortare tid, men ju länge är alltid bättre när det kommer till grytor, så enkelt är det. Denna lilla godingen är gjort på nötrulle, och sedan smaksatt med senap och jag lovar er att den sitter som en smäck i kistan!
 
Veckans söta - AnanasmumsDenna veckan tänkte jag bjuda er på lite mjuka kakor! Sådana som bakats i en långpanna närmare bestämt. Tycker ni om Kärleksmums? Ja? Bra! Tycker ni om ananas? Ja? Bra! Då kommer ni nämligen älska dessa Ananasmumsen! Saftiga mjuka rutor med en härilgt uppfriskande smak av ananas som är svårt att bara ta en av! Det bästa är ju att en sats räcker till många dessutom, så passa på att baka i veckan och bjud sen hem lite fikagäster till helgen vetja!