Powered by Jasper Roberts - Blog

Krämig svamprisotto med spenat

Godkväll allesammans denna våriga lördagskväll!

Ja, idag har vi verkligen kunnat njuta av vår vill jag lova! Solen har lyst på oss från klarblå himmel och temperaturmätaren har stått på stadiga 17 plusgrader, alldeles fantastiskt underbart om ni frågar mig! Vi har haft besök idag av min kusin och hennes familj. Barnen sparkcyklade ner till lekplatsen där vi spenderade en bra stund lekandes i detta härliga väder, och sedan gick vi vidare till det lokala caféet där vi intog en fika. Det bästa med fikat? Jo, att den intogs på uteserveringen, i solen, med våra jackor hängandes på stolsryggarna! Ja, ni läste rätt; vi behövde inte ens ha jackorna på, vilket innebär att våren definitivt är här för att stanna! Ljuvligt! 

Vad har jag annars haft för mig den sista tiden då kanske man kan undra? Ja, som ni märkt har jag inte varit så närvarande vid bloggen den sista månaden, tyvärr... Jag har helt enkelt haft så mycket att göra på jobbet att jag knappt varit hemma, och den tid jag varit hemma har jag spenderat med mina barn. Det nalkas en del ändringar på jobbet nu denna månaden så förberedelserna har varit många och långa, men nu ska det snart lätta lite och det känns skönt. Jag har ju dock givetvis inte bara jobbat. Jag har hunnit med ett par grillfester bland annat, och även en liten resa till Öland och det är inte alls fy skam vill jag lova!

Imorgon ska vi kalasa hela dagen lång. Barnens kusin har fyllt fem och det ska så klart firas med både tårta, presenter och god mat. Jag har hört talas om att det blir grillmiddag, så vi håller tummarna att vårsolen och värmen håller i sig även imorgon. Vad gäller presenter så har den nyblivna 5-åringen önskat sig en egen symaskin, så det är exakt vad hon kommer få av oss, så jag hoppas att paketöppnigen blir en hit. 

Just i detta nu ska jag strax bege mig av och hämta hem min dotter som är och leker hos grannkompisen. Maten står i ugnen, så sen blir det middag. Innan jag beger mig ska jag dock bjuda er också på lite mat, idag i form a en god och krämig risotto. En vegetarisk risotto där svampen blir huvudpersonen tillsammans med spenat. Ja, det här är mat som absolut sätter en liten guldkant på middagen både för stora och små! Testa vetja, och ha en riktigt trevlig fortsatt helg nu allesammans! 

 

Krämig svamprisotto med spenat

 
4 portioner
 
  • 200 g champinjoner
  • 100 gram kantareller   
  • ca 2 tsk Olja   
  • 2 dl Ris okokt, avorio  
  • 200 gram hackad spenat 
  • 4 dl svampbuljongbuljong   
  • 1 dl lagrad riven ost
  • salt och peppar
 
  1. Borsta svampen och dela den i bitar.
  2. Fräs svampen tillsammans med spenaten i oljan i en gryta.
  3. Blanda i riset och fräs ytterligare några minuter under omrörning.
  4. Koka buljong och tillsätt någon dl i taget och rör om.
  5. Låt koka i ca 20 min.
  6. Rör i osten och låt den smälta.
  7. Smaka av med salt och peppar.