Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 25

Godmorgon Midsommarveckan!
 
Japp, idag kan vi officiellt börja räkna ner till Midsommarafton som innfaller på fredag! Hur brukar ni fira Midsommar? Dela jättegärna med er!
När jag var barn firade vi alltid Midsommar i mina morföräldrars sommarstuga i Skåne tillsammans med alla min mammas syskon och alla mina kusiner. Vi klädde midsommarstången och sen plockade vi blommor som mormor hjälpte oss att binda kransar av. Vi åt matjesill med nypotatis, gräddfil och gräslök till lunch och vi grillade på kvällen. Jordgubbstårtan var ju så klart obligatorisk, inget midsommarfirande är komplett utan den! Ja, mina vänner. det var faktiskt precis så där som i sagoböckerna liksom, underbara minnen. 
 
Givevis ska midsommar firas även i år, om än dock inte på exakt samma sätt. Det är ju dock en arbetsvecka att ta sig igenom innan fredag, så vi får fokusera på en dag i taget. Vad händer innan midsommar då? Själv är det ju mycket jobb som alltid. Denna veckan bjuder på ett speciellt intressant möte som jag ser fram emot, mer om det en annan gång. I den privata almanackan är det än så länge inget direkt förplanerat, men jag tänker mig en skön vecka tillsammans med familjen, och en dos av vänner här och där. Ja, och så en hel massa sol också förstås, för det hoppas jag ju alltid på. 
 
Matlagning? Ja, men givetvis, det ingår ju alltid i planerna. Gott ska det vara, och lättlagad ska det vara. Helst ska det sedan avnjutas ute på altanen med fågelkvitter som bakgrundsmusik. Vi håller tummarna som sagt. Veckans lilla hjälpreda ska ni dock få av mig här och nu, och den är givetvis komplett med tips till hela midsommarhelgen, inklusive mitt egna favoritrecept på den omnämnda obligatoriska jordgubbstårtan till midsommarfikan!
 

Matsedel vecka 25

 
Måndag - Kräftsallad med avokado och dillvinegrette: Vad sägs om att inleda matveckan med en riktigt fräsch och god sallad? När det är sommar och varmt är det godast att äta något lättsamt tycker jag och då är sallader alltid bra!  Här är en riktig favoritsallad där kräftorna får agera huvudrollsinnehavare - mums! Det ska ju dock så klart vara mättande också: lite avokado i salladen gör susen för mättnadskänslan! 
 
 
Tisdag - Capresefisk: Färsk mozzarella, tomater och basilika. Min absoluta favoritkombination! Ja, mina vänner, jag skojar inte när jag säger att denna oslagbara kombination passar lika bra till nästan allt. Ja, även fisk! Om ni inte testat detta ännu så är det mer än hög tid vid detta laget vill jag lova! 
 
 
Onsdag - Kyckling i rabarbersåsDetta är en sommarmiddag som heter duga!! Baka i alla ära, men har ni provat att laga mat med rabarber någon gång?!? Inte? Gör det! Nu! Bums! Med en gång! Låter det konstigt? Ja, det gör ju det, men jag lovar att det är precis konstigt nog för att bli alldeles... alldeles... alldeles fantastiskt gott! Så, passa på nu när det äntligen finns rabarber att tillgå igen!
 
 
Torsdag - Ugnsgratinerad kassler i chilisåsEn riktig gammal 80-tals klassiker tänkte jag kunde passa bra en torsdagskväll. På 80-talet hade man ju mycket ananas i maten, och speciellt tillsammans med kassler. Faktum är ju dock att just kassler och ananas tillsammans är en höjdarkombination oavsett vilket årtionde det är!
 
 
Midsommarafton - Matjesillsfat med nypotatis, gräddfil och gräslökVad blir det till lunch idag? Jo, självklart den absolut mest traditonella midsommarmaten av dem alla - matjesill! Midsommar är helt enkelt inte midsommar utan matjesillen. Tänk på presentation för vi vet ju alla att vi äter lika mycket mer ögonen som med smaklökarna!  
På kvällen tycker jag sedan att vi smäller till med en riktigt god Midsommarmeny i form av tre-rätters! Ja, men varför inte liksom, det är ju faktiskt bara midsommar en gång om året och det är definitivt värt att fira. Glöm dessutom inte bort klassikernas klassiker: jordgubbar med mjölk! Japp, låt matfesten börja! 
 
 
Midsommardagen - Inkokt lax med räktopp: Inkokt lax är något som verkligen passar perfekt i sommartider eftersom den ska ätas kall, och med andra ord med fördel kan förberedas både en och två dagar innan den ska serveras! Att den sedan dessutom är helt gudomligt god, jo, faktiskt, gör ju liksom inte saken sämre om man säger så! Toppa dessutom gärna den inkokta laxen med räkor och du har en fantastiskt god kombination på tallriken! Det här mina vänner, det här är en rätt som hela familjen äter med hull och hår, och jag lovar att tallrikarna näst intill slickas rena, så gott är det!  
 
 
Söndag - Potatis- och lökfrittataHar ni en massa potatis över från midsommarlunchen som ni inte riktigt vet vad ni ska göra av med? Då är det perfekt med en frittata till lunch eller middag! Frittata är en äggbaserad omelettliknande rätt som man gör i antingen ugn eller stekpanna. Man kan, precis som med en omelett lägga lite vad som helst i den - perfekt restmat med andra ord! 
 
 
Veckans söta - Jordgubbstårta i långpanna: Ingen midsommarmeny är komplett utan en riktigt smarrig jordgubbstårta! När jag säger stor, så menar jag dessutom verkligen stor i detta fallet: min galet goda jordgubbstårta som bakas i långpanna. Den är perfekt till stora bjudningar och räcker gott och väl till ett tjugotal gäster.
 
#1 - - Frida- mamma, hälsa & pyssel:

Så härlig blogg du driver!