Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling med bambuskott

Glad Nationaldag allesammans!
 
Idag är det Sveriges Nationaldag ännu en gång! Har ni firat? Här i Sverige är vi ju förhållandevis dåliga på att fira vår nationaldag lite till mans kan jag tycka, i alla fall om man jämför med många andra länder. Se bara på USA eller Norge exempelvis där nationaldagen är en riktig folkfest. Tids nog kanske det blir större och större här i vårt avlånga land också, den som lever får se helt enkelt som man säger. 
 
Själv har jag jobbat idag faktiskt, några timmar i alla fall. Dagen till ära passade vi dock givetvis på att göra en liten utflykt i alla fall. Vi besökte Kronobergs Kungsgård och kikade på en massa djur och sedan strosade vi vidare ut till Kronobergs Slottsruin. Tycker ni om natursköna områden och är i Växjö någon gång så rekomenderar jag varmt att ni tar er ut till ruinen som ligger väldigt vackert vid sjökanten, speciellt denna tiden på året. Hursom, väl vid ruinen passade vi på att ta en fika i solen på caféet som ligger precis intill. Just idag verkade halva Växjö haft samma tanke eftersom där var mer folk än jag någonsin sett där, men vi lyckades få ett bord i alla fall och det var mycket trevligt. 
Här hemma sedan har jag myst med familjen och tagit det lugnt hela eftermiddagen, vilket verkligen inte är fy skam det heller vill jag lova. Min dotter ville äta kräftor, så vår nationaldagsmeny bestod av kräftor till förrätt följt av en fantastiskt god grillmiddag som sambon stod för denna gången. Mätta och nöjda.
 
Snart är ju denna extra dag dock över igen, och imorgon är det tillbaka till vardag, i alla fall ett par dagar innan vi tar helg ännu en gång. Denna helgen har jag roligheter inplanerade tillsammans med min kusin och hennes familj, så det ser vi fram emot! Innan dess är det ju dock som sagt ett par dagars rutin att ta sig igenom, och därmed även middagar att njuta av. Ja, för visst tusan ska man njuta av även vardagsmaten, eller vad säger ni? Jo, men jag menar väl det! 
Tycker ni om asiatiskt inspirerad mat? Det gör jag! Faktum är att jag älskar det verkligen, och en av favoriterna är Biff med Bambuskott, gärna hemmagjord sådan, för jo, det är jättelätt att göra hemma och jag lovar att det smakar minst lika bra som på restaurang! Vad som dessutom är minst lika gott är att byta ut biffen mot allas vår älskade kyckling! Annat protein, samma goda smak. Jag lovar att tallrikarna kommer slickas rena!
 

Kyckling med bambuskott

 
 
4 portioner
 
Kycklingen
  • 300 gram kycklingfilé
  • 1 msk färsk ingefära
  • 2 msk maizena
  • 3 msk vatten
  • 0,5 tsk salt
 
Såsen
  • 1 stor gul lök
  • 250 gram färska champinjoner
  • 1 stor burk bambuskott
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 köttbuljongtärning
  • 2 msk kinesisk soja
  • 4 msk ostronsås
  • 1 msk hoisinsås
  • 0,5 msk olja
  • 4 dl vatten
 
  1. Strimla kycklingen tunt.
  2. Riv ingefäran och blanda med vatten, salt och maizena.
  3. Rör ner kycklingen och låt marinera så länge som möjligt, gärna över natten. 
  4. Skala och skiva löken i tunna klyftor, och skiva champinjonerna.
  5. Stek lök och champinjoner tillsammans tills de börjar få färg. Lägg åt sidan.
  6. Stek kycklingen tillsammans med pressad vitlök.
  7. När kycklingen börjar få färg, tillsätt, lök, champinjoner och bambuskott.
  8. Häll över soja, ostronsås, hoisinsås, vatten och smula ner buljongtärningen.
  9. Koka upp och låt puttra samman i ca 10 minuter.
  10. Red av till önskad konsistens och smaka av med salt. 

Servera tillsammans med jasminris och en god, krispig sallad.