Powered by Jasper Roberts - Blog

Spagetti frittata

Godmorgon torsdag!
 
Vet ni vad? Det ser ut att kunna bli en lika fin dag idag, i alla fall av himlen att döma än så länge. Ja, som ni ser är det kanske tekniskt sett mer förmiddag än morgon egentligen vid denna tiden, men det är morgon i vårt hus. Något av det bästa jag vet med lediga dagar är just långa och lata sovmornar. Sova tills man vaknar av sig själv för att sedan sitta länge och väl vid frukostbordet, gärna på altanen om vädret tillåter, och bara njuta så länge som möjligt, givetvis i pyjamasen fortfarande. Det är en perfekt morgon för mig. 
 
Igår spenderade vi eftermiddagen hemma hos vänner. Vi fikade gott, som alltid hemma hos Maria, och barnen lekte vattenkrig i trädgården medan vi andra njöt av kaffe och gott snack på altanen. På kvällen bjöds det på grillat och mer gott snack. Lugnt och skönt. Så där mitt i veckan. Nämnde jag att jag älskar lediga dagar?
Vad bjuder denna dagen på då måntro? Jo, idag ska jag köra in till stan för att fixa en liten present som jag sedan tänkte ta med mig till mitt gamla jobb. Där ska nämligen en viss dam fira sin födelsedag och det kan jag inte missa. En kram och lite kaffe med tårta i sällskap av min dotter som väldigt gärna ville följa med. Inte fy skam alls för en valig torsdageftermiddag om ni frågar mig. 
 
På tal om födelsedagar så är min egen nästa vecka. Jag har inget särskilt planerat än, så det är verkligen hög tid att ta tag i det kanske. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag vill ha det. En av våra närmaste vänner fyller år dagen efter mig, och de två sista åren har vi lite firat tillsammans, och det blir nog samma i år. Han vill dock mest "bara" gå ut och äta, så det blir middag på stan ena dagen och sen middag/fest här hemma andra dagen. Jag som älskar middagsbjudningar med mycket folk kan ju liksom inte låta bli haha, men vem säger å andra sidan att man inte kan fira två dagar i rad? Ja, vi får se vad jag betämmer mig för helt enkelt, men något blir det ju dock hur som helst. Födelsedagar är ju något av det bästa som finns. 
 
Medan jag klurar vidare på det, så vill jag bjuda er på ett litet pastatips. En pastafrittata som är buenkel att göra, och som passar både stora och små vid nästan vilken tillställning som helst. Den är god som frörrätt om man skär den i småbitar, den är god som ensamrätt tillsammans med lite kallskuret och den är god som tillbehör till en härlig grillmiddag så här i sommartider. Ja, ni hör ju bara själva. Vill man ha lite variation eller bara mer smak kan man alltid krydda smeten efter egen smak och tycke. Varför inte testa exempelvis att ha i lite pressad vitlök, oregano, paprikapulver eller kanske alla tre?
 

Spagetti Frittata

 
4 portioner 
  • 250 g spagetti
  • 200 gram körsbärstomater
  • 2 ägg
  • ca 4 msk riven lagrad ost
  • ca 1 tsk salt
  • 0,5 tsk svartpeppar
 
  1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen och låt den svalna.
  2. Finhacka tomaterna och fräs dem några minuter, tills de blir mjuka.
  3. Vispa samman ägg, frästa tomater, ost, salt och peppar.
  4. Blanda i den avsvalnade spagettin.
  5. Hetta upp en stekpanna (gärna teflon) och häll i pastasemeten. Tryck till den så den blir kompakt.
  6. Stek på medelhög värme i ca 8-10 minuter (skaka om pannan ibland så den inte fastnar), tills den får en gyllenbrun krispig yta.
  7. Vänd frittatan med hjälp av en tallrik, och stek på andra sidan i ytterligare 8-10 minuter.
 
Kall basilikasås
  • 1 dl gräddfil
  • 1 msk torkad basilika 
  • 1 krm salt
 
  1. Blanda samman gräddfil och basilika.
  2. Smaka av med salt.
  3. Ställ kallt en stund innan servering.
 
Servera exempelvis tillsammans med luftttorkad skinka, krispig sallad och en klick enkel, kall basilikasås. Eller varför inte som tillbehör till en god grillmiddag en ljummen sommarkväll.