Powered by Jasper Roberts - Blog

Rabarberkladdkaka

Godkväll!

Hoppas ni har det bra där ute i sommarsverige? Vi har varit bortresta i nästan en vecka, men är hemma nu igen, så om ni undrar var jag hållt hus den senaste veckan vet ni nu. Vi har dock inte varit alltför långt borta, utan hemma hos min sambos lillasyster och hennes familj i Skåne på en liten minisemester of sorts. Ja, nu har jag äntligen semester! 

Vad har vi hittat på i Skåne då måntro? Jo, barnens ena kusin fyllde fyra, så vi inledde besöket med att kalasa för henne så klart. Presenter, god mat och en fantastiskt fin och god melontårta som min svägerska bakat! Ni som kikade in min Instragram Story i helgen fick en liten skymt av dem. Ni andra? Ja, jag har både bilder och recept, så ni ska få både och inom kort tänkte jag. Nåväl, i söndags var vi i Malmö en sväng. Satt och fikade på Lilla Torg och gick runt lite i stan och kikade i sommarsolen. Ja, i Malmö hittade vi äntligen min efterlängtade sommarsol! Det är tydligen till Skåne man skulle åka för att hitta sommaren, och det var så underbart att få njuta av den. I måndags begav vi oss till stadsparken i Lund där vi spenderade större delen av dagen. Jättefin lekpark som barnen älskade, och vi avslutade så klart besöket med en varsin stor glassbägare vid ett närliggande café. Glass är lag på sommaren när solen skiner! Jo, faktiskt. Där emellan blev det en massa god mat, vi grillade tre dagar i rad - man får passa på när man hamnar på ett ställe där det faktiskt är grillväder - barnen lekte för glatta livet, och en massa tugg om det ena och det andra. Lugnt och skönt. 

Nu är vi som sagt hemma igen, och idag har vi haft en röjardag här hemma. Vi har rensat ut barnens rum på leksaker som antingen är sönder eller inte används längre, och jag har dessutom rensat ut deras garderober också, igen. Känns inte som att det är så vansinnigt länge sedan sist, men det behövdes. Fick plocka undan hur mycket som helst, halva deras garderober, minst. De växer så det knakar!

Imorgon blir det nya äventyr, och jag har dessutom en hemlighet att avslöja! Mer om det imorgon dock för här och nu tänkte jag bjuda på ett riktigt somrigt fikatips, nämligen en komibination av kladdkaka och rabarberpaj - rabarberkladdkaka! Receptet på denna hittade jag på Lindas Bakskola från början, men har ändrat om lite så det passar min smak bättre. Har ni, som jag, en massa rabarber i trädgården eller frysen så tycker jag absolut ni ska passa på att baka denna innan säsongen är över. En smak av sommar, definitivt!

 

Rabarberkladdkaka

 
ca 10 bitar
 
  • 150 gram smör
  • 2,5 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 3 ägg
  • 2 dl vetemjöl
  • 300 gram rabarber
 
  1. Smält smöret i en kastrull.
  2. Rör ner socker, vaniljsocker, salt, ägg och vetemjöl och rör till en slät smet.
  3. Skala och hacka rabarberna och rör ner dem i smeten.
  4. Häll smeten i en smord paj- eller springform, ca 24 cm.
  5. Grädda kakan i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20-25 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den. 
 
Puda florsocker över den kalla kakan och servera med en klick vispad grädde eller vaniljglass.
 
Tips!
Grädda kakan i små portionsformar som jag gjort här för ett lite trevligare sätt att servera på. Tänk på att halvera gräddningstiden så den inte blir torr.