Powered by Jasper Roberts - Blog

Pasta med skinksås

Hej och god måndagseftermiddag allesammans. 

Ja, vad säger man... Nu är det måndag igen, helgen gick snabbt förbi som vanligt. Lördagseftermiddagen spenderade vi på minigolfbanan tillsammans med barnen i blåsten. Båda barnen älskar minigolf verkligen, och vi gör det alldeles för sällan, speciellt med tanke på att vi har en liten bana bara tio minuters gångväg från vårt hus. Hursom, söndagen sen spender jag i min dotters rum... Min 6-årings rum är allt som oftast ett katastofområde om vi ska vara helt ärliga. Hon plockar inte undan efter sig för fem öre verkligen, trots idoga ömsom tjat och ömsom uppmuntran från oss. Jag minns att min son hade en likadan period i samma ålder ungefär, men nu är han jätteduktig på att dels stöka ner mindre, och dels plocka upp bättre efter sig, så hoppas att det bara är en övergående fas även för dottern, för hennes rum är inte nådigt som sagt. Igår kavlade jag upp ärmarna och tog tag i det och hjälpte henne rensa ut rejält. Jag vet inte hur många påsar vi slängde av dels rent skräp och söndriga saker, men även saker hon vuxit ifrån eller bara inte leker med längre. Det tog några timmar (läs: hela förmiddagen), men nu är det fint igen! Får se hur länge det varar bara... Suck. 

Nåväl, på tal om dottern så var det ju första dagen på fritids idag för henne. Jag var med några timmar imorse innan jag körde till jobbet, och det gick jättebra. Hon är väldigt modig min lilla tjej, även om det var lite tråkigt att släppa mammas hand när jag väl skulle gå. Hon är lika modig som hon är mammig min lilla tjej. Hon hade ju dock både storebror där som lovade ta hand om henne lite extra, plus att hon hade två kompisar från förskolan som också började fritids idag, så det gick som sagt bra.

Första dagen på fritids för barnen innebar ju givetvis också första dagen tillbaka på jobbet efter semestern för min och sambons del... MIndre kul att behöva vakna till väckarklockan imorse vill jag verkligen lova! Jag hatar verkligen att stiga upp tidigt, alltid gjort, och kommer med stor sannolikhet att göra. Jag får bita i det sura äpplet bara som sagt. Hursom, det gick bra för min del också (förutom att stiga upp då), och det var ju dessutom en mjukstart med tanke på att jag började senare iom inskolningen. Ja, helt ok måndag med ord.

Nu är det ju dock hög tid att börja förbereda dagens mat. Idag blir det lättsamt och så enkelt som möjligt verkligen - man ska ju inte börja stressa sönder sig första dagen tillbaka i vardagen, eller vad säger ni? Nej, precis. Så vad sägs om en god, lättlagad och väldigt billig pastarätt för att inleda veckan med? Pasta går ju alltid hem hos både stora och små, så det är ju ett säkert kort. Dränker man dessutom pastan med en god och krämig skinksås så är middagen klar på ett kick och alla går nöjda från bordet. Jo, dränker, för mycket sås ska det vara!

 

Pasta med skinksås

 
4 portioner
  • 200 gram rökt skinka
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 paket cream cheese
  • 1 köttbuljongtärming
  • Salt & peppar
 
  1. Tärna skinkan i små bitar. 
  2. Blanda ihop matlagningsgrädde och cream cheese i en kastrull och smula ner buljongtärningen. Låt koka upp.
  3. Låt puttra samman i ca 5-7 minuter.
  4. Lägg i skinka och låt puttra samman i ytterligare 5 minuter.
  5. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med nykokt pasta och gärna lite kokta grönsaker.