Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 30

Godmorgon måndag!
 
Vet ni vad? Denna måndagen betyder att min tredje semestervecka tar sin start, och halva semestern har med andra ord officiellt redan passerat förbi rasande fart. Bara två veckor kvar nu med andra ord, och som vanligt känns det lte bittert om jag ska vara ärlig, jag menar, vem skulle inte vilja vara ledig lite extra liksom. Nåväl, det är som sagt i alla fall två veckor kvar att njuta av och det tänker jag göra. Det händer massor med roliga saker just denna veckan, bland annat så fyller jag minsann år och det ska jag fira minsann. Ja, jag tycker fortfarande att det är lika roligt varje år!
 
Hursom, hoppas ni alla hade en bra helg? Min gick förbi alldeles för snabbt i vanlig ordning. I lördags var vi hemma hos vänner på grillkväll där vi blev serverade marinerad älgstek och hasselbackspotatis tillsammans med trevligt sällskap. Jag älskar verkligen hasselbackspotatis, det är min favorit bland tillagningssätt när det kommer till potatis, och älgsteken var fantastiskt god den också verkligen! Det är sällanjag själv har vilt hemma, så det är alltid extra gott och lite lyxigt när man väl får äta tycker jag. 
Igår tog vi en liten promenad ner till sjön där vi lekte på lekplatsen i solen och avnjöt en obligatorisk glass innan vi traskade hemåt igen. På kvällen öste regnet ner så vi gjorde filmkväll av det hela. Minionerna och Sing tillsammans med popcorn med barnen och sedan Underworld-marathon för mig och sambon efter barnen lagt sig. En riktigt skön söndag med andra ord.
 
Denna veckan för som sagt med sig en hel del trevligheter. Idag kommer barnens farmor på besök till på onsdag och tanken är dessutom Allsång i LInnéparken ikväll, om vädret bestämmer sig för att uppföra sig det vill säga. Håll tummarna. Veckan bjuder även på marknad, kalas för min kusin, övernattning och besök hos min mamma och sen får ett stort hipp hipp hurra avsluta veckan när jag blir hela 36 jordsnurr. Det ska tydligen regna större delen av denna veckan säger min väderapp, men jag hoppas att den har fel, man vet ju aldrig. 
 
Här och nu ska vi dock inleda veckan med matsdel förstås. Det ska ju i vanlig ordning givetvis ställas fram goda middagar på bordet veckan lång, eller vad säger ni? Jo, men precis. Här kommer lite tip och inspiration från mig till er, med hopp om en riktigt bra vecka.
 

Matsedel vecka 30

 
 
Måndag - Potatissallad med dijon och äppleciderEn väldigt enkel potatissallad med bara potatis och gräslök, men som får en helt fantastisk smak av en välsmakade vinegrette. Potatissallad som går efter mottot: less is more helt enkelt och som är perfekt till en bit grillat kött eller kyckling. Ett ypperligt bra sätt att inleda veckan på!
 
 
Tisdag - Ugnsbakad fisk med sufflétäckeMiddagsdags är ju faktiskt en stor del av dagen och en matbordet är ju en plats att samlas kring så något jag tycker man alltid ska lägga ner lite kärlek på alla dagar i veckan. Denna fisktisdag kan man göra just det med en härligt smakrik fiskrätt som passar vilken dag och årstid som helst, men som all annan mat blir lite extra god på altanen i sommarsolen. Ugnsbakad fisk med sufflétäcke som smakar av dill, fransk senap och paprika. Perfekt att passa på nu när den svenska dillen växer högt och grön i våra trädgårdar, för få örter smakar så mycket svensk sommar som nyskördad dill. 
 
 
Onsdag - Kycklinggryta med paprikaHär kommer världens godaste kycklinggryta!! Gryta? Ja, man kan ju faktiskt äta grytor fast det inte är höst... Jo, de passar alldeles ypperligt bra även mitt i sommarvärmen. Denna grytan är lättsam och färgglad - perfekt sommargryta med andra ord!
 
 
Torsdag - RabarberkrämSommarvärmen kanske inte alltid inspirerar till att stå och svettas i ett varmt kök, speciellt inte mitt på dagen. Nej, man blir kanske inte direkt så så där jättesugen på att stå och laga en massa varm mat en riktigt het sommardag, men äta bör man ju göra hur som helst. Då är kräm med mjölk ett gott och snabbt alternativ. Det är himla gott en varm sommardag, och speciellt om den är hemmagjord! Som tur väl är så är det ju inte bara fantastiskt gott och svalkande i värmen, utan det är ju dessutom barnsligt enkelt att göra! 
 
  
Fredag - Helstekt dragonfilé med hasselbackspotatisSaftigt och välsmakade kött tillsammans med det absolut bästa tillbehöret till grillmiddagen om ni frågar mig - hasselbackspotatis! Hands down mitt absoluta favoritsätt att tillaga potatis verkligen, som sagt. Seså, servera dem med en god grillad kött- eller kyckligbit redan ikväll vetja! 
 
 
Lördag - Spagetti Frittata: Dagens lördagstips blir ett litet pastatips. En pastafrittata som är buenkel att göra, och som passar både stora och små vid nästan vilken tillställning som helst. Den är god som frörrätt om man skär den i småbitar, den är god som ensamrätt tillsammans med lite kallskuret och den är god som tillbehör till en härlig grillmiddag så här i sommartider. Ja, ni hör ju bara själva. Vill man ha lite variation eller bara mer smak kan man alltid krydda smeten efter egen smak och tycke. Varför inte testa exempelvis att ha i lite pressad vitlök, oregano, paprikapulver eller kanske alla tre?
 
 
Söndag - Marockansk kyckling med chermoula: Till veckans söndagsmiddag vill jag tipsa om en riktigt god kycklingrätt som är sprängfylld med smaker, precis så där som jag älskar. Detta är en allt-i-ett-rätt med smaker från norra Africa. Kyckling marinerad och täckt av chermoula som är en kryddblandning från Nordafrika som främst används till att marinera fisk och skaldjur egentligen, men som passar lika bra till kyckling, lamm och grillat. Jag rekommenderar er verkligen att testa om ni inte gjort det tidigare!
 
 
Veckans söta - Rabarberkladdkaka: Ett riktigt somrigt fikatips, nämligen en komibination av kladdkaka och rabarberpaj - rabarberkladdkaka! Har ni, som jag, en massa rabarber i trädgården eller frysen så tycker jag absolut ni ska passa på att baka denna innan säsongen är över för denna gången. En smak av sommar, definitivt! Dessutom, vem gillar inte en kladdig kladdkaka liksom!?