Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 5

Hej allesammans, och god lördagsmorgon!
 
Hoppas ni alla fått sova gott inatt? Otroligt skönt med helg igen, eller vad säger ni? Ja, jag vet att jag själv varit "ledig" i snart tre veckor eftersom jag varit hemma sjuk, men det är ju trots allt inte alls samma sak tyvärr. Jag kan lova er att jag hellre hade jobbat än legat här hemma feberyr och med värk i hela kroppen - jobbet hade varit mer vilosamt. Nåväl, nu är det bara förkylningen kvar i alla fall och sen är jag på banan igen så att säga. Nästa vecka är det äntligen tillbaka till jobbet och göra lite nytta igen! 
 
Helg är ju dock alltid helg oavsett, så det är ju skönt oavsett. Denna helgen kommer dessutom bli alldeles fantastisk tror jag med tanke på att det händer en massa roligt. Igår kväll inledde vi fredagen med middag på Stars & Stripes i Väjö, där jag alltid äter lammracks som de är klart bäst på här i stan. En mysig kväll tillsammans med min lilla familj
Just idag blir det konsert! Det blir Green Day i Malmö Arena tillsammans med min sambo, min svägerska och hennes man och det ska bli riktigt roligt att se dem igen. Sist jag såg Green Day var i Köpenham för sju år sedan, så det är ju ett tag. Barnen ska få mysa tillsammans med sin farmor, och det tycker de ska bli roligt, så en härlig lördag allaround med andra ord.
Imorgon ska vi sedan ge oss av till Blekinge och hem till min guddotter som ska fira sin 20-års dag. Det blir mat, presenter och tårta hemma hos min moster tillsammans med hela släkten, och sådant tycker jag alltid är roligt. Ju fler människor desto roligare om ni frågar mig, men sen är jag också uppvuxen i en mycketstor släkt, så det vore kanske konstigt annars.
 
Här och nu innan dess, så ska det dock bli mat för hela slanten! Ja, det är dags för veckans lilla hjälpreda i form av veckomatsedeln. Ha nu en riktigt trevlig helg allesammans, och ta hand om varandra där ute!
 
Ps. Missa inte att kika in imorgon för ännu en typ av matsedel, en liten alternativ extramatsedel inför kommande vecka. Inte att missa! 
 

Matsedel vecka 5

 
 
Måndag - Köttfärsgulasch med vita bönor:  Snön har försvunnit  för tillfället, och det är plusgrader ute, men här i Småland är det fortfarande kallt. Så, extra värmande mat är vi i stort behov av för att starta igång veckan! Något som alltid är värmade är en mustig gulasch, så här har ni en värmade allt-i-ett-gulasch gjord på köttfärs, potatis och passerade tomater. och som blir extra matig och proteinrik med ett stort gäng vita bönor i. Servera med en klick gräddfil som pricken över i!
 
Tisdag - Pasta med kassler- och spenatsåsSnabbmat behöver inte betyda något dåligt, och det behöver definitivt inte betyda att det inte är hemlagat! Nej, med små enkla knep och ett fåtal ingredienser kan man trots tidspress och trötthet få till en god middag som passar hela familjen, jag lovar! Därför vill jag idag tipsa om en förförande god kasslersås till pasta som är klar på max 15 minuter! 
 
Onsdag - Grönsakslasagne: På onsdag är det Vegetariska Dagen 2017, och om inte annars så måste vi så klart ha med ett vegetariskt tips denna dagen till ära. Lasagne tillhör en av favoriträtterna för många familjer, men även om en klassisk lasagne sällan går av för hackor, så kan man ju variera lasagne nästan hur mycket som helst! Förutom att man kan variera fyllningen med diverse olika "kött"-ingredienser så kan man ju likväl göra en helt vegetarisk lasagne också. Fylld till bredden med god tomatsås och grönsaker. Detta är en lasagne som är så god, att jag lovar att det är ingen som saknar köttet!
 
Torsdag - Tomatsoppa med vita bönor och chorizo: En uppdaterad gammal klassiker i soppskålen. Tomatsoppa är barnsligt enkelt att slänga ihop, och det är dessutom god och billig mat. Perfekt så här i vintertider med andra ord. En helt vanlig tomatsoppa kanske kan kännas lite "torftig" dock, men det råder man bot på ganska lätt antingen genom att servera den över det traditionella riset, eller som jag gärna brukar göra - göra den lite matigare med hjälp av vita bönor och korv. Lika lättlagat, men ännu godare!
 
Fredag - Filégryta med kryddig korvHur inleder vi nu helgen på allra bästa sätt då? Ja, alltså, tacos tillsammans med resten av Sverige i all ära, men frågar ni mig så finns så många godare och bättre sätt att inleda helgen på än tacos! Varför inte exempelvis servera en helt otrolig smakrik gryta denna fredagen till ära? Kan en gryta inleda helglyx undrar ni? Ja, det vill jag lova att denna grytan kan! Här får fläskfilé samsas med korv och champinjoner, och det är bara början! Jag skulle vilja påstå att det här är en av de godaste grytorna ni någonsin kommer smaka faktiskt! Ni kommer inte vilka sluta äta, den är rent ut sagt så förbannat god! 
 
  
Lördag - Ugnsstekt lax med kall dillsåsÄven om man kanske inte har världens ork i köket trots att det är helg vill man ju ha något gott att äta. Ett enkelt sätt att helgmysa är att ugnsbaka laxfiléer och servera dem tillsamans med en gudomligt god kall sås som man bara rör ihop medan laxen står i ugnen. Ja, man kan dessutom ära dillsås två gånger på samma vecka, för denna smakar inte alls som den ovan. Minimal ansträningning - maximal smak! 
 
Söndag - Biff Lindström i gräddskyVi avslutar denna veckan med en riktigt klassiker tycker jag, Biff a la Lindström!  Denna svenska klassisker bland husmanskosten, som antagligen kom till Sverige i mitten på 1800-talet via Ryssland. Så ja, kanske inte så svensk egentligen från början, men numera är den det definitivt i alla fall. Safttig och välsmakande med hjälp av rödbetor, kapris och dijonsenap. En husman som går hem i alla lägen. 
 
Veckans söta - Chokladknappskaka: Chokladkaka kanske, någon? Chokladkaka med krispig kant, men som fortfarande är mjuk och seg i mitten? Visst låter det alldeles fantastiskt gott? Ja, jag kan lova er att det är det också! Fantastiskt gott. Originalreceptet på denna kakan är en äppelkaka som jag en gång fått av min mormor, och vi vet ju alla att mormödrar, de gör de allra bästa kakorna. Receptet har jag sedan modifierat ganska många gånger, på många olika vis. Som här till exempel - en chokladkaka med extra choklad. Vad kan gå fel med det?
 
#1 - - Jessica Högberg:

Jag ser fram emot tisdagens recept!! Härlig kry helg önskar jag dej

Svar: Vad härligt, hoppas det smakar! Tack ska du ha! :-D
Jessica Fransson

#2 - - Lisa Engelke :

Vad lyxigt att få en hel veckomeny med recept.
Tackar ödmjukast.
www.alltutomlagom.blogspot.com

Svar: Roligt att det uppskattas, hoppas det kan komma till användning. :-)
Jessica Fransson