Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 2

Godmorgon gott folk, denna vita söndag...
 
...snön ligger som ett täcke på både mark och tak nu. Ja, den första snön föll här i Växjö igår. Det snöade hela dagen verkligen... Tyvärr. Jag hoppas personligen att det vita täcket kommer vara förträffligt kortvarigt, men ja, sådan tur kan man kanske inte ha? Det återstår att se helt enkelt, men jag tycker inte om det, inte ens det minsta. Hursom...
 
Denna helgen har varit/är jobbhelg för mig. Jobbar inte så där galet mycket helger numera, och det tycker jag är jätteskönt verkligen. När jag väl jobbar helg så jobbar jag nämligen hela helgen och ser mer eller mindre bara min familj en sväng på kvällen när jag kommer hem, ibland inte ens det eftersom barnen oftast lägger sig innan jag kommer hem. Tråkigt, minst sagt, för både mig och resten av familjen. Så, denna helgen har sambon och barnen varit och hälsat på sambons syster och hennes familj medan jag jobbat. 
Själv har jag dock hittills haft en mycket bra arbetshelg, med trevliga arbetskamrater som jag haft mycket roligt tillsammans med på jobbet. Jag tror att det är viktigt att man kan skratta ihop med de personer man spenderar så mycket tid tillsammans med, oavsett relation, och den turen har jag verkligen vilket jag är tacksamt för.
 
I fredags kväll hade vi middagsgäster här hemma. Min fina Maria och hennes familj kom och hälsade på. Eftersom jag jobbade så stod sambon för matlagningen denna gången, och jag hade lyxen av att komma hem till ett dukat bord. Han hade fixat broilerkyckling med ugnsstekt delikatesspotatis, världens godaste gräddsås, stekta majskolvar och en god sallad. Ja, han kan min sambo också minsann, och vi gick alla ifrån bordet med matkoma mer eller mindre. Gott, gott, gott.
 
Hur har ni själva spendet helgen än så länge? 
 
Njuter ni av vinter, kyla och snö, eller är ni som mig? Som mig som varje år vid denna tiden önskar jag fötts som björn istället för människa? Nu har jag ju dock inte det, så det är bara att gilla läget och försöka värma sig på andra sätt tills solen kommer tillbaka och värmer våra kinder. Hur gör vi det då? Ja, med mat så klart! Värmade, lättlagad och fantastikt god mat på middagsbordet förstås! 
 
Kommande veckans matsedelsförslag, från mig till er, med önskan om en kommande härlig vecka för er alla! 
 
 

Matsedel vecka 2

 
 
Måndag - Pasta Pesto Genovese och persiljebakad sweet chilikycklingPå en vardag ska maten gå snabbt att tillaga, så man kan mysa med familjen någon timme extra istället för att stressa till spisen. Maten ska ju dock förstås ändå smaka fantastiskt gott, det är ju givet! Ja, men hur uppnår man de målen då? Är det omöjligt? Nej, givetvis inte! Man gör en fantastiskt smakfylld kyckling som sköter sig själv i ugnen en stund och sen serverar man den välsmakade och saftiga kyckligen tillsammans med en otroligt krämig pasta med örtsmak. Ja, detta är ett given vardagsfavorit för båda stora och små helt enkelt! 
 
Tisdag - Torsk i krämig apelsinsåsHär kommer ett litet fisktips till er med en fräsch smak av apelsin! Jag älskar allt citrussmakande, och då även givetvis apelsin. Det är ju bara så gott, och det passar väldigt bra tillsammans med fisk. Denna rätten är dessutom busenkel att tillaga och kommer på bordet snabbt även den. Testa gärna till middag idag vetja, det är ju trots allt "fisktisdag"! 
 
Onsdag - Kyckling - och linsgryta: Nu när vintern kommit och det är kallt ute så är det extra gott med något värmande i magen. Vad sägs exempelvis om en riktigt smakrik kyklinggryta för att hålla snöblåsten ute? En allt-i-ett-kyckling i en krämig linsgryta med smaker från Orienten, som bland annat ingefära och kardemumma. Jo, jag lovar att detta är en middag ni kommer vilja äta om och om igen! 
 
Torsdag - Potatis- och purjolökssoppa med baconströsselPotatis- och purjolökssoppa är en av mina favoritsoppor, men oftast gör jag den som min älskade mormor lärt mig: som buljongsoppa med bitar av potatis, purjolök och oxsvans i. Denna versionen är dock minst lika god - en slät vegetarisk variant, som dock blir snäppet godare om man stösslar över lite bacon vid serveringen och bjuder lite gott bröd till. 
 
Fredag - Inbakad lax med pesto och räkorKan fredagslyxig mat verkligen vara snabbmat? Jo, det kan faktiskt det, jag lovar! Med denna laxen behöver man inte stå och slava i köket i flera timmar, utan kan snabbt och enkelt ställa en lyxig middag på bordet. Smördegsinbakad lax toppas med smaskig pesto och finfina räkor och utgör en riktig festmåltid för både stora och små. Servera med klyft- eller hasselbackspotatis. Eller, varför inte en god nykokt pasta med basilikapesto, citronolja och lite extra räkor på toppen!  
 
 
Lördag - Köttfärspaj med broccoliFira lördag med en bit paj vetja! Paj är ju en väldigt tacksam maträtt med tanke på att man kan fylla en paj med precis vad som helst i matväg! Om inget annat ett perfekt sätt att ta vara på rester med andra ord. Denna pajen kom till på ett liknande sätt en gång - köttfärspaj efterfrågades, och sen hade jag lite broccoli som jag inte riktigt hade någon plan för, så det fick göra köttfärsen sällskap i pajskalet. Resultatet? Mycket lyckat!
 
Söndag - Baconlindad kotlettradVad sägs om att bjuda på en riktigt klassisk söndagsmiddag idag? Kött, potatis och sås! Ja, mer klassiskt än så kan det väl knappast bli, och fantastiskt gott är det! Vi vet ju alla vid detta laget att all mat blir bättre i sällskap av bacon, så därför kör vi baconlindad söndagsmiddag idag. Ja, saftigt kött med smak av örter som omges av salt bacon.... Det vattnas i munnen bara jag tänker på det! 
 
Veckans söta - Kokosdrömmar: Spröda och försvinnande goda är dessa lättbakade, klassiska småkakor med en liten kokostwist. Ja, barnen älskar dem, och vi vuxna med. De tar slut i ett litet nafs, och bättre betyg än så kan man ju knappast få! Dessa måste ni helt enkelt provabaka i alla fall en gång!