Powered by Jasper Roberts - Blog

Chokladknappskaka

Godmorgon, godmorgon!
 
Vet ni vad? Idag känner jag mig piggare, på riktigt, änligen! Vilken skön känsla ska ni bara veta efter två och en halv veckas hemmasittande. Ja, jag är fortfarande genomförkyld och har lagt till med en riktig wiskeyröst fortfarande, men känslan av att åtminstone få känna sig något piggare är fantastisk vill jag lova!
 
Just denna onsdag kommer även denna dock att spenderas i hemmets lugna vrå eftersom min dotter fortfarande inte är helt kry. Så, det blir VAB denna dagen med, med hopp om att även hon är piggare imorgon. Min son är i skolan idag i alla fall för första gången på en och halv vecka då hans feber äntligen gav med sig för någon dag sedan, så jag hoppas att han får en bra dag idag i skolbänken. När han slutar har jag lovat att vi ska svänga inom affären och hämta ut ett paket med kläder till honom som kom häromdagen. Min son älskar Super Mario, och vi hittade ett par t-shirtar med just Super Mario på, som vi med andra ord bara var 'tvugna' att beställa. Sen önskade han sig ett fikabesök också efter skolan idag, så vi får se hur det blir med det. Det hänger ju helt och hållet på hur dottern mår om några timmar.
 
Resten av dagen kommer vi antagligen inte göra någonting särskilt, mest ta det lugnt och fortsätta kurera oss - jag med min förkylning och dottern med sin. Jag funderar dock faktiskt på att starta bakmaskinen en sväng... Ja, jag är galet sugen på att baka något! Det var ganska längesedan nu sist. 
Jag har en hel oöppnad burk med Nutella i kylskåpet exempelvis, så man kanske skulle ta och hitta på något med hjälp av den... Ja, det är inte alls omöjigt att det blir så. Jag är hursom galet sugen på något med choklad! Choklad är ju något som liksom alltid går hem, i alla sällskap vid alla tillfällen. Nej, det kan bara inte bli fel med choklad mina vänner, för vem tycker inte om choklad liksom?!
 
Chokladkaka kanske, någon? Chokladkaka med krispig kant, men som fortfarande är mjuk och seg i mitten? Visst låter det alldeles fantastiskt gott? Ja, jag kan lova er att det är det också! Fantastiskt gott. Originalreceptet på denna kakan är en äppelkaka som jag en gång fått av min mormor, och vi vet ju alla att mormödrar, de gör de allra bästa kakorna. Receptet har jag sedan modifierat ganska många gånger, på många olika vis. Som här till exempel - en chokladkaka med extra choklad. Vad kan gå fel med det?
 

Chokladknappskaka


8-10 portioner
  • 2 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 75 gram smör
  • 2,5 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 msk kakao
  • 1 påse mörka chokladknappar
  • ca 1 dl pärlsocker
 
  1. Vispa samman ägg och socker vitt och pösigt.
  2. Rör ner mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och chokladknapparna
  3. Smält smöret och vispa ner det i smeten sist. 
  4. Bred ut smeten i en springform, ca 25 cm.
  5. Strö ut pärlsockret överst.
  6. Grädda kakan på 200 grader i ca 25 minuter, tills den fortfarande är lite "degig" i mitten. 
 
Servera gärna tillsammans med lite vaniljglass, eller varför inte en klick lätt vispad grädde!  
 
#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

Svar: Javisst! :-)
Jessica Fransson

#2 - - Mirre - Sweetwords:

Men så gott

Svar: Tack! :-D
Jessica Fransson