Powered by Jasper Roberts - Blog

10 billiga middagar för januari, årets fattigaste månad

Godkväll allesammans!
 
Hur mår ni alla där ute? Bra hoppas jag! Själv ligger jag hemma och är sjuk, för andra gången inom loppet av en månad. Jag fattar ingenting? Jag som aldrig är sjuk i vanliga fall liksom... Denna gången har dessutom någom elak bassilusk tagit ett rejält grepp om mig vill jag lova. Skyhög feber i dagarna två nu, och totalt genomförkyld verkligen. Ja, jag erkänner, jag tycker lite synd om mig själv denna gången faktiskt. Nåväl...
 
Vi pratar om något roligare istället tycker jag nog! Mat så klart! Vi börjar närma oss mitten på vad som oftast kallas för årets fattigaste månad, januari. Efter jul och nyår så är det mångas plåböcker om ekar lite mer än vanligt, och då gäller det att göra så mycket som möjligt av de slantar man har kvar.
Det finns hur mycket mat som helst som man kan slänga ihop för en billig peng, det gäller bara att ha lite fantasi i köket, vilket dock kanske inte alltid är det lättaste. Så, därför tänkte jag hjälpa er lite på traven och komma med lite tips och idéer att använda sig av fram till nästa barnbidrag/lön. 
 
Mitt allra bästa tips för att laga billig mat
  1. Gå igenom skafferi, kyl och frys där hemma. Använd så mycket som möjligt av det ni redan har hemma, och komplettera sedan med billiga alternativ ifrån affären.
  2. Väl i affären, så leta efter det som är billigt just nu, och köp storpack som räcker till många olika måltider.
  3. Handla inte bara för dagen, utan planera framåt, det lönar sig alltid i längden. 
 
Ibland är det ju dock väldigt svårt att komma på vad man ska laga till av det där man redan har hemma, eller det billiga man hittar i buitkerna, så här kommer lite tips på olika maträtter, med tillhörande recept givetvis, från mig till er. Jag önkar er alla en fortsatt härlig månad!
 

10 billiga maträtter, för årets fattigaste månad

 
Detta är den ultimata billiga middagen, och en rätt som min mamma själv kallade för "Fattigmansmat". När jag och min bror växte upp gjorde min mamma ofta detta till oss, och vi älskade de lika mycket båda två! Jag älskar det än idag, och det är en sådan där rätt som jag kan bli riktigt sugen på till och från. Det är endast potatis och bacon med lite salt och peppar - så är maten klar! Det är godast med lite lingonsylt till. 
 
2. Morots- och linssoppa, ca 15 kr/portion
En vegetarisk morots- och linssoppa med smak av ingefära, citron och vitlök. Ljuvligt god minst sagt utöver att den inte kostar många kronor att tillaga. Dessutom, som om inte det vore nog har den en fantastiskt fin orange färg som piggar upp vilken grå vinterdag som helst. Servera gärna med en brödbit till. 
 
3. One Pan Pasta, ca 14 kr/portion
Räddaren I nöden när det kommer till snabb och billig mat är ju oftast pasta. Pålitliga pastan som alltid är ett säkert kort för både barns och vuxnas smaklökar, och som går så barnsligt snabbt och lätt att tillaga. Gör man dessutom en allt-i-ett-rätt av den där pastan? Gott, krämigt OCH billigt; vad mer kan man begära? Ett perfekt sätt att ta tillvara på diverse strögrönsaker som man brukar ha liggandes hemma. Byt ut, och komplettera med det ni redan har!
 
4. Falsk fläskfilé, ca 15 kr/portion
Ibland vill man ju ha lite känsla av lyx på middagstallriken, även om man inte har råd med det, kanske speciellt till helgen. Exempelvis sugen på fläskfilé när inte plånboken tillåter det? Då säger jag bara falsk fläskfilé! Falsk fläskfilé kan nämligen faktiskt vara en av de godaste middagarna som finns i kategorin vardagsmat, och dessutom så är det barnsligt lätt att göra och går snabbt förutom att det är billigt! Tänk bara på att köttfärsen ska ligga i frysen i två timmar innan tillagning, så förbered i god tid. När tillagning sen kommer igång är dock middagen klar på mindre än en halvtimme och plånboken känner sig nöjd. 
 
5. Citruslax, ca 15 kr/portion 
Passa på att köpa lax när den är billig i buitken, och höj den sedan till nya smakhöjder med enkla och billiga medel. Vad sägs exempelvis om att tillaga laxen med citron- och apelsinskivor och sedan servera den lättsamt med en färgglad sallad? Barnsligt lättlagat och barnsligt gott. Jo, jag tackar jag! Perfekt sätt att ta tillvara på apelsiner som kanske ligger kvar hemma sen jul. 
 
6. Pasta med tonfisk och citron, ca 10 kr/portion
Detta är ännu ett supertips på mat som kräver få ingredienser och minimalt med ansträning, men som ändå smakar alldeles fantastiskt. Pasta, tonfisk och citron - mycket svårare än så behöver det inte vara för att sätta guldkant på vardagsmaten. Hoppa dock över parmesanosten och ersätt med vanlig riven hårdost som de flesta av oss säkerligen har liggandes hemma redan. 
 
7. Korv- och äppelgryta, ca 12 kr/portion
Måste man äta korv och makaroner om man är fattig? Nej, givetvis inte! Falukorv är dock en billig vara som är bra att ha hemma när det kniper. Istället för att bara steka den kan man dock göra så mycket annat roligt med den, som en god och billig gryta exemeplvis. Detta är en rätt som såväl barn som vuxna i min lilla familj uppskattar och tallrikarna brukar länsas vill jag lova. Falukorv och äpple som samsas i en fantastiskt välsmakade sås! Enkelt, billigt och försvinnande gott!
 
8. Baconpytt, ca 10 kr/portion
En god pytt är ett perfekt sätt att ta tillvara på mat man redan har hemma med tanke på att man i en pytt kan slänga ner lite vad som helst egentligen. Det behöver inte vara så avancerat, utan man taget det man haver! Ersätt det traditionella köttet med bacon, som är ett mycket billigare alternativ, och blanda med potatis, lök och varför inte komplettera med de grönsaker du redan har hemma. Dessutom, hemmagjord pytt är alltid godare än färdigköpt.
 
9.  Kycklingpaj med spenat, ca 18 kr/portion
Är ni som jag så har ni oftast en eller två bitar kycklingfilé liggandes hemma i frysen, som kanske inte räcker till en hel familj om man skulle helsteka dem, men om man läggger dem i en paj utgör de en hel måltid. Pajer är ju i övrigt ett fantastiskt billigt middagsalternativ över lag, då man även här kan fylla dem med precis vad som helst verkligen! Gå inom skåpen där hemma, hacka ner det som finns och komplettera med en äggstanning och middagen är klar på en halvtimme. Här får kycklingbiten samsas med lite färsk spenat och lite buljongtäring. 

10. Frikadeller i Tomatsås, ca 18 kr/portion 
Vem gillar inte köttbullar? Oftast både stora och små! Köpa färdiga köttbullar är dels ganska dyrt i längden, men heller inte alls lika gott om ni frågar mig. Så köp billig blandfärs, och rulla sedan egna säger jag. Här hittar ni en lättlagad rätt där köttbullarna får koka i en mustig och god tomatsås som sedan serveras tillsammans med nykokt pasta och riven ost - ersätt parmesanosten mot den där ostbiten ni redan har liggandes som sagt. Barnvänlig och billig vardagsmat i sitt esse mina vänner. Smaklig spis!
 
 
#1 - - Netti Starby:

Vilka bra tips! :-D Kramis

Svar: Tack! :-D
Jessica Fransson

#2 - - Josefine:

Bra tips!!

Svar: Tack!
Jessica Fransson

#3 - - cheapkitchen.blogg.se:

Love it! Blev sjukt sugen på tonfiskpastan!!!

Svar: Kul att höra! Testa vetja! :-D
Jessica Fransson

#4 - - PLAINDAYS:

Kul tips! Bra med lite middagsinspiration :)

Svar: Tack, kul att det uppskattas! :-D
Jessica Fransson

#5 - - Hanna Karlsson:

Mycket bra tips. Tack för inspirationen.

Svar: Tack så mycket, kul om det kan komma till användning! :-)
Jessica Fransson

#6 - - Sabina:

Tack för tips men jag undrar: Hur kan du få en laxrätt för 15kr/pers

Den billigaste lax jag hittat kostar ca 100kr för 4 bitar normalt och är den på extrapris kanske den kostar 79. Men det är ju ändå 20kr per person bara för laxen.

Älskar lax, men vi äter det nästan aldrig eftersom det är så dyrt så jag skulle gärna vilja veta :-)

/Sabina

Svar: Hej Sabina!Jag passar alltid på att köpa på mig lax när den är billig, för som du säger så är den ganska dyr i vanliga fall. Jag hittar med jämna mellanrum 4 laxfiléer för 49kr i min lokala butik, och då handlar jag och lägger i frysen. :-)
Jessica Fransson