Powered by Jasper Roberts - Blog

Sjömanskyckling

Hej och godförmiddag till er alla! 
 
Idag hälsar vi ett innerligt hjärtligt välkommen till fredag ännu en gång, och ja, det är lika underbart som vanligt! Just denna fredagen är jag dessutom ledig, så egentligen tog jag helg redan igår kväll faktiskt. Visst är det härligt! Idag blir dock ingen vilodag på något sätt trots ledigheten. Nej, idag ska jag spendera dagen i köket hela dagen. Imorgon ska vi nämligen ställa till med kalas här hemma för våra små älskade trollungar. Vår son fyllde 8 år förra veckan, och vår dotter fyller 6 år nästa vecka, så imorgon blir det släktkalas för hela slanten. Kalaset går av stapeln redan vid lunch, så allt måste fixas och förberedas idag, och jag har en ganska lång lista, så wish med luck! 
Vad det står på listan? Ja, jag tänkte mig någon form av plockmat-lunch med lite kyckling, lite kött, grönsaker, kallskuret och lite pizzabullar (barnfavoriten), hemmagjord potatissallad etc. Till eftermiddagsfikat sen blir det två olika tårtor. Eftersom barnen fyller år nästan samtidigt så har vi alltid haft gemensamt kalas för dem, men de får alltid välja sina egna tårta. Sonen önskar sig en klassisk prinsess i blått och grönt, och dottern en glasstårta med godis, så det ska jag också hinna med idag. Ja, ni hör ju själva att det inte är möjlighet att ligga på latsidan idag inte, men det går alltid bra om man bara tar en sak i taget. 
 
Ikväll dock, då ska jag minsann inte stå i köket mina vänner, nej, för idag är det nämligen äntligen biodags! Ja, ni gissade rätt, vilken annars än Fifty Shades Darker som har permiär idag!? Jag och min fina Maria ska kolla in den nya Fifty-filmen ikväll, och det är något vi sett fram emot sedan förra! Om böckerna är bättre? Ja, definitivt, det är inget snack om den saken, bättre med hästlängder till och med, men man måste ändå se filmen, punkt. 
 
Vad ska ni själva hitta på ikväll? Mysa framför tvn och äta något gott kanske? Ja, men vad bra för då har jag ett ypperligt tips på fredagsmiddag till er idag, nämligen Sjömanskyckling! Det är precis vad det låter som; en version av Sjömansbiff, fast med kyckling. Minst lika gott, om inte godare om ni frågar mig! Så passa på att testa ikväll eller i helgen vetja.
 Vill ni dessutom kanske ha lite tips på efterrätter till maten, eller tips på efterrätter till Alla Hjärtans Dag på tisdag? Ja, men då tycker jag ni ska kika in på Simonas blogg Cookies and Sweets där jag är med och tipsar om mina goda Red Velvet Cupcakes idag, tillsammans med ett gäng andra bloggares hjärtligt läskande tips! Jag lovar, ni kommer vilja testa dem alla! 
 

Sjömanskyckling

 
 4 portioner
  • 800 gram potatis
  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 600 gram kycklingfilé
  • 4 dl vatten
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 4 lagerblad
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala potatis, lök och vitlök, och skär dem i skivor. 
  2. Skär kycklingen i skivor på längden, och krydda med salt och peppar.
  3. Bryn kycklingen så det får lite fin färg.
  4. Bryn sedan även lök och vitlök. 
  5. Varva kyckling, potatis, lök och vitlök i en ugnssäker form.
  6. Krydda med salt och peppar mellan varven.
  7. Koka upp vattnet med buljongtärningen och häll sedan över i formen.
  8. Stick ner lagerbladen runt i formen. 
  9. Täck med folie och tillaga i ugnen på 225 grader i ca 45 minuter, till potatisen är mjuk. 
 
Strö gärna lite persilja över vid servering och servera tillsammans med en god sallad.