Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 6

Hej och godmorgon!
 
Vet ni vad? Det är ledig helg och sovmorgon - lyx mina vänner som jag uppskattar väldigt mycket! Så, dagen börjar snart med en lång, förhoppningsvis stillsam, frukost tillsammans med min lilla familj, vilket jag alltid tycker om. Idag har vi dessutom en nybliven 8-åring vid frukostbordet! Vår son fyllde 8 år gammal igår, och det firade vi helt enligt den unge herrns önskemål: presenter, hamburgare till middag och prinsesstårta till fika. Vi hade en mycket nöjd, nybliven 8-åring som gick och lade sig igår kväll sen. 
 
Idag misstänker jag att han kommer fortsätta vara mer än nöjd med tanke på hans kompis-kalas går av stapel idag! Vi har bokat Discorummet på Leos Lekland och kompisarna är inbjudna. Hamburgare är beställda till barnen (ja, det är min sons favoritmat) och en massa marängswiss till efterrätt, och sen är det lek och bus för hela slanten som gäller resten av eftermiddagen! Jag känner en viss ung herre som sett fram emot denna dagen väldigt länge nu. 
Morgondagen bir även den kantad av tårta och presenter, då vi ska fira min kusins lilla dotter som fyller 3 år gammal. Så det blir en liten resa ner till Blekinge med presenten i högsta hugg. Ja, ni minns kanske att jag berättat att hela februari är en enda lång kalasmånad för mig och min familj då många i min släkt fyller år denna månaden, och dessutom min bästa vän. Så, denna helgen är andra kalashelgen än så länge, och kommand helger ser likadan ut kan jag meddela, ett tag framöver.
 
Trots att det blir mycket tårta för vår del så behöver man ju äta lite annat också, eller hur? Jo, lite mat i magen måste vi ju alla också ha givetvis, och så klart helst så god som möjligt sådan. Kalas på helgerna och vardagsmat i veckorna. Så, här kommer veckans lilla hjälpreda, och med den vill jag önska er alla en riktigt trevlig helg! 
 

Matsedel vecka 6

 
 
Måndag - Morotslasagne: Vi inleder veckan med en Meatfree Monday mina vänner, i form av en lasagne. Jag verkligen älskar lasagne och tackar aldrig nej till en god lasagne helt enkelt. Denna vegetariska morotslasagnen är inget undantag! Fylld till bredden med rivna morötter får den en liten sötaktig smak som verkligen inte går av för hackor vill jag lova! Var inte rädd för att testa, jag tvivlar starkt på att ni kommer bli besvikna. 
 
Tisdag - Cornflakespanerad fisk i dillsåsDetta är helt klart ett av mina favoritrecept på fisk! Härlig torsk med ett knaprigt täcke av cornflakes som tillagas i världens godaste dillsås. Barnen älskar när man säger att man lagat mat med cornflakes, och ja, oftast vuxna också om vi ska vara ärliga. Servera tillsammas med en klick hemmagjort potatismos och rätten lämnar helt enkelt väldigt, väldigt lite att önska! 
 
Onsdag - TandoorikycklingLångmarinerad kycklingfilé med smaker från det indiska köket. Godast blir den om man lägger den i marinad kvällen innan och låter den vila i kylskåpet över natten, men har man lite bråttom och magen vill ha mat snabbt så går det bra att snabbmarinera den också. Saftig och välsmakande hur som helst! 
 
Torsdag - Amerikanska äppelpannkakor med kanelKan man äta vanliga pannkakor till middag så kan man så klart äta amerikanska pannkakor till middag, och låt oss erkänna att ibland är det förbaskat gott med en pannkaksmiddag! Det är inte direkt någon hemlighet att jag är väldigt svag för de fluffiga små godsakerna!
 
Fredag - Fläskfilé i asiatisk sås: I denna rätten är det såsen som är den självklara huvudrollsinnehavaren och det är tveklöst en av mina favoriträtter i alla kategorier! Jag har tagit inspiration till den i det asiatiska köket, men om en asiat hade klassat såsen som asiatisk, det vet jag inte egentligen... Oavsett så bara måste ni prova denna såsen, jo det borde vara lag på att prova den, för  god är den!  
 
 
Lördag - Korv i kokossås: Kan man verkligen äta korv till lördagsmiddag? Absolut kan man det! Mitt bästa korvtips för att "glömma" vintern utanför fönstret? Färgglad och värmande mat som minner och varmare och ljusare tider! Som den här kovgrytan - minimajs och korv i en krämig kokossås. Den är inte bara god, utan har en värmade gyllene färg som får mig att tänka på våren istället för snön. Om än bara för en liten stund. 
 
Söndag - Köttgryta med tomatEn god köttgryta som får koka i flera timmar på spisen är ju sådant man bara hinner med på helgen, men ack så gott det är! Så, det gäller att passa på när det är helg med andra ord, och här är en gryta med smak av både passerade tomater och inget mindre än kokosmjölk! En helt ypperlig söndagsmiddag, och ett riktigt bra avslut på veckan om ni frågar mig!
 
Veckans söta - Morotstårta med nötcreme: Igår var det Morotskakas Dag, och har ni ännu inte ätit någon morotskaka så är ju helgen ännu inte slut! Morotskaka är ju faktiskt något av det absolut godaste som finns, och speciellt just denna morortskakan vill jag lova er för den är den absolut saftigaste av dem alla! Baka den dessutom hjärtformad och färga frostingen rosa, och du har den perfekta tårtan till Alla Hjärtans Dag som är alldeles runt hörnet!