Powered by Jasper Roberts - Blog

Kycklingsoppa med rotfrukter och pasta

Äntligen Sportlov!
 
Ja, ni kan tro att jag sett fram emot denna veckan! Lite ledighet tillsammans med barnen ska man aldrig underskatta verkligen, så det gäller att passa på att vara ledig när de är lediga. Jag kunde inte ta ledigt hela veckan, så har jobbat två dagar, men igår tog vi officiellt Sportlov tillsammans i alla fall! 
Min son ville vara hos sin mormor i några dagar, så honom skjutsade jag dit i måndags, och sen hämtade vi hem honom igår igen. När vi ändå skulle köra till Blekinge, där min mamma bor, så passade vi på att göra en heldga av det. Jag och min dotter packade in oss i bilen, hämte upp mormor och sonen och sen styrde vi bilen vidare mot Kristianstad. Där åt vi thaimat till lunch och shoppade loss en sväng. Alltid hittar jag något till barnen som jag vill ha, men igår hittade jag även något till mig för ovanlighetens skull, så det var ju lite extra kul. 
 
Igår fyllde även min älskade morfar år, hela 84 år gammal närmare bestämt, så innan vi körde hemåt igen så hälsade vi på min mormor och morfar. Mormor bjöd på Citrontårta och en massa hembakade kakor, som vanligt. Barnen fick busa lite med sin nästkusin och jag fick hänga lite med min moster och ett par av mina kusiner som också var där. Trevligt, som alltid. Min fina morfar, som stått mig nära under hela min uppväxt, har tyvärr varit dålig det sista året, men än finns han hos oss, och jag hoppas innerligt att jag får vara med honom och fira hans nästa födelsedag också. 
 
Idag tänkte jag faktiskt inte göra någonting. Vi har varit iväg både måndag, tisdag, onsdag och vi ska dessutom iväg imorgon. Plus att vi får övernattningsbesök hela helgen. Så, idag är dagen då vi inte gör någonting, inga måsten, bara är helt enkelt. Otroligt skönt! 
Äta bör man ju dock göra oavsett, och eftersom det är torsdag idag kanske det kan passa med en god och lättlagad soppa! I min familj älskar vi soppa, och jag tror att det är ganska underskattad mat. Det bästa med just soppa är att man kan slänga ner lite vad som helst i den, och det är dessutom väldigt lättlagad mat. Vad sägs exempelvis om en kycklingsoppa som får smak av kokosmjölk och göra extra matig med hjälp av både rotfrukter och pastaskruvar. En mer än ypperligt god torsdagslunch eller middag! 
 

Kycklingsoppa med rotfrukter och pasta



 4 portioner
  • 400 gram kycklingfilé
  • 1 påse blandade rotfrukter (finns i frysdisken)
  • 2 burkar kokosmjölk
  • 1 dl vispgrädde
  • 1-2 dl vatten
  • 2 hönsbuljongtärningar
  • ca 300 gram pastaskruvar Tricolore (eller annan)
  • salt och peppar
 
  1. Skär kycklingfiléerna i tärningar.
  2. Bryn kycklingen i en stor gryta.
  3. Rör ner rotfrukterna.
  4. Häll över kokosmjölk, vatten (mängd efter smak beroende på hur tunn man vill ha sin soppa) och grädde, och smula ner buljongtärningarna. 
  5. Koka upp.
  6. Rör ner pasta och låt koka enligt anvisningarna på pastaförpackningen. 
  7. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera gärna tillsammans med en bit vitlöksbröd, eller knäckebröd. 
 
#1 - - Bella:

Gott!