Powered by Jasper Roberts - Blog

Het kokos- och kycklinggryta

Hej allesammans!
 
Idag får vi välkomna en helt ny vecka, och med denna veckan innebär det att det nu bara är en vecka som står mellan oss och det stundande Sportlovet! Haha, ja, ni hör ju själva att jag räknar ner redan! Jag har tagit ledigt större delen av sportlovet, så jag ska kunna spendera det tillsammans med mina små trollungar. I motsats till många andra så hoppas jag dock att det INTE är någon snö under lovet... Ja, jag vet att jag tjatar, men jag tycker verkligen inte om det. 
 
Hursom, hur har ni haft det i helgen? Själv spenderade jag min söndag tillsammans med åtta stycken små 6-åringar på Leos Lekland igår. Ja, min dotter, som fyller år imorgon, hade kalas för sina kompisar igår på Leos. Det mumsades på pannkakor, popcorn och marängswiss för fulla muggar, och sen var det stoj och stim i leklandet för hela slanten. Det var helt enkelt fullt ös som vanligt kan jag meddela, men de hade fantastiskt roligt! Min dotter var dessutom hur nöjd som helst med sitt kalas, och det är ju minst sagt huvudsaken. Föräldrarna? De var ganska trötta när vi kom hem sen, men nöjda vi med. Detta kalaset innebar att våra kalas är över för detta året, och det känns ganska skönt. Nu kan vi koncentrera oss på att bara gå på andras kalas resten av månaden istället. Ja, kalasmånaden februari fortsätter
 
Denna veckan innebär mest jobb, jobb, jobb och mer jobb för min del. Ja, det blir en minst sagt intensiv arbetsvecka för min del, så jag kan vara ledig kommande vecka. Det är ju dock även Alla Hjärtans Dag denna veckan, imorgon närmare bestämt! Har ni kanske något extra speciellt planerat inför morgondagen, eller kanske funderar ni fortfarande? När det kommer till morgondagen så skulle jag givetvis vilja föreslå en enkel Tre-rätters a la Alla Hjärtans Dag: så följ länken för lite tips och inspiration vetja! 
Här och nu tänkte jag dock bjuda er på lite kyckling med inspiration från det asiatiska köket. En fantastiskt god kycklinggryta som en arbetskollega bjöd mig på förra veckan på jobbet. Ja, jag var ju givetvis tvungen att fråga efter ett recept så jag kunde dela med mig av den till er också. Det här mina vänner är nämligen mer än gott: ingefära, kokosmjölk och sweet chili i kombination utgör helt enkelt en vansinnigt god och smakrik smak- och doftbas i denna smarriga kycklinggrytan.
 
 

Het kokos- och kycklinggryta

 
4 portioner
  • 500 gram kycklingfilé
  • 2 burkar koskosmjölk
  • 1 stor gul lök
  •  2 morötter
  • 0,5 "tumme" ingefära
  • ca 0,5-1 dl thai sweet chili
  • 1 hönsbuljongtärning
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala och hacka löken, och skala och skiva morötterna. 
  2. Fräs morötter och lök tillsammans till löken blir glansig. Lägg åt sidan. 
  3. Skär kycklingen i tärningar och bryn dem i en stekgryta tills de får lite färg.
  4. Tillsätt den stekta löken och morötterna. 
  5. Riv ner ingefära och smula ner buljongtärningen. 
  6. Häll över kokosmjölken och koka upp.
  7. Rör ner sweet chili efter smak. 
  8. Låt puttra samman i ca 15-20 minuter, tills kycklingen är genomstekt.
  9. Red eventuellt av till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.
 
Servera gärna grytan tillsammans med ris.