Powered by Jasper Roberts - Blog

Hasselnötskräm

Trevlig fredag till er alla!

Älskade fredag är här igen, och solen kikar dessutom fram bakom min gardin! Ingen kunde vara gladare än jag med andra ord! Snart är denna månaden slut, vilket innebär att vi går in den första officiella vårmånaden äntligen. Jag längtar verkligen efter våren och sommaren, som varje år, och blir lycklig i själen över att det varit plusgrader hela veckan lång nu. Visserligen är det fortfarande kallt, men plus är plus! Heja solen, heja värmen, heja våren!

Vad ska ni alla hitta på denna soliga fredag? Jag och barnen ska ta oss in till stan för en fredagsfika tänkte jag, och sen ska vi köra till min gamla arbetsplats en sväng och hälsa på i eftermiddag. Det var längesedan jag var där nu, och kände att det var dags att säga hej helt enkelt. Det är alltid uppskattat vet jag. Ikväll sen väntar vi besök. Barnens faster och hennes familj kommer på besök över helgen, så det kommer bli fullt hus och framför allt fullt ös! Fyra barn, en tonåring och fyra vuxna ska ockupera huset hela helgen så jag misstänker att det inte blir en lugn stund, men det är bara trevligt med sällskap! Vad vi hittar på hela helgen, det återstår att se. 

Idag när fåglarna kvittrar, solen lyser och termometern visar plus så blir jag sugen på fika utomhus, i solen. Under vinterhalvåret går jag till stor del i ide faktiskt och går inte gärna ut med än absolut nödvändigt, men så fort solen kikar fram igen då vill jag bara vara ute! Jag börjar drömma om uteserveringarna i stan där jag skulle kunna sitta hela dagen och bara kika på folk som går förbi. Jag börjar drömma om den stora lekplatsen i stan med grönområden så långt ögat når, sjän precis in till och det lilla fiket som ligget på området där man kan sitta med sin kaffekopp länge, länge medan barnen leker på lekplatsen för fulla muggar. Ja, den känslan! Så, därför vill jag idag bjuda er på något som kan förgylla vilken fika som helst - hasselnötskräm! Den är snarlik hemmagjord Nutella och kan användas på samma sätt. Bred ut den på pannkakorna, fyll tårtan eller kakan med den, eller ät den bara som den är. Framför allt, njut! 

 

Hasselnötskräm

 
ca 2,5 dl 
  • 100 gram hasselnötter
  • 0,75 dl florsocker
  • 0,25 tsk salt
  • 0,5 dl kakao
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 2 msk neutral olja
 
  1. Rosta hasselnötterna, i mitten på ugnen, på 200 grader i ca 10 minuter, till skalen mörknar.
  2. Lägg över hasselnötterna i en kökshandduk och gnugga dem tills skalen lossnar.
  3. Lägg hasselnötterna i en matberedare och mixa tills det tränger ut olja, det tar några minuter på hög effekt.
  4. Tillsätt florsocker, salt, kako, vaniljpulver och olja.
  5. Mixa ytterligare några minuter, tills det blir en tjock massa.
  6. Häll upp i en burk med tätslutande lock och förvara kallt.
 
Tips!
Tycker man att massan ser lite torr ut kan man tillsätta ytterligare en msk olja, efter smak. 
 
 
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

Läget gott :)

Svar: Tack :-)
Jessica Fransson

#2 - - rememberthiis.blogg.se:

Menar låter* haha