Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling med pepparrotsdressing

Trevlig söndag allesammans!

Även denna vecka, och helg, lider mot sitt slut... Många har kanske fortfarande semester där ute? Själv har jag avverkat min första arbetsvecka efter min semester, och det har gått hur bra som helst. Visst, lite länge ledighet hade man väl som sagt aldirg tackat nej till, men det har varit en förträffligt lugn vecka på jobbet så det känns skönt. Kommande vecka blir det lite mer fartfyllt med dubbla kick-offs, vilket ska bli riktigt roligt verkligen, så det är något att se fram emot.

Veckan som gått har dock givetvis inte bara handlat om jobbet. Barnen har varit på sin första fritidsvecka, och min 6-åriga dotter tycker det är fantastiskt roligt, vilket jag är tacksam för! Min son tycker nämligen inte alls om fritids, så det känns alltid tråkigt att lämna honom där, men vad gör man. Hursom, efter jobb och fritids så har vi försökt bara ta det lugnt. Barnen har lekt med kompisar dock i massor. Dottern är oftast iväg och leker hos grannflickan, medan sonen har haft kompisar hemma varje dag i veckan efter fritids, så det går liksom jämnt upp, haha. Fullt hus allt som oftast i alla fall. 

Själv vet jag knappt vad jag gjort egentligen? Dagarna flyger förbi mig alldeles för snabbt känns det som, så jag hänger liksom inte riktigt med. Nu i helgen har vi dock varit iväg på 40-års fest. Min svägerskas man fyllde 40 igår, så vi tog oss ner till Skåneland för att fira honom. Mycket trevligt med mycket god mat och roligt sällskap. Svägerskan bjöd på tapas buffé med bland annat potatissallad, vattenmelonsallad, foccacia, tapenade, ostpaj, brie och marmelad, olika sorters kallskuret och ett gäng fantastiskt goda smördegsbakelser med getost. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av allt det goda här nu inom kort, så håll utkik. 

Söndagen har hittills gått ut på sovmorgon, långfrukost och kräftkok efter att sambon kom hem med årets andra kräftfångst. Ja, det börjar fyllas upp i frysen nu, men många mer ska det bli innan säsongen är slut för i år. Hursom, på tal om mat, så vill jag idag bjuda er på en enkel, fantastiskt god kycklingrätt som vem som helt kan laga verkligen! Saftig kyckling som servera tillsammans med en krämig dressing med lite sting i, perfekt söndagsmiddag! Tycker man inte om pepparrot kan man exempelvis ersätta den med vitlök, eller bara utesluta, helt efter eget tycke. 

Fortsatt trevlig söndag nu till er alla! 

 

Kyckling med pepparrotsdressing

 
4 portioner
 
Kyckling:
  • 500 gram kycklingfilé
  • ca 2 tsk lökpulver
  • ca 2 tsk paprikapulver
  • salt och svartpeppar

Pepparrotsdressing:
  • 2 msk dijonsenap
  • 1 dl rapsolja
  • 4 msk vatten
  • 2 msk gräslök
  • 3 msk riven pepparrot
  • salt
 
  1. Krydda kycklingfiléerna med lökpulver, paprikapulver och salt och peppar.
  2. Bryn dem runt om med smör.
  3. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form och stek färdigt dem i ugnen på 175 grader i ca 10 minuter, tills de är genomstekta.
  4. Lägg senapen i en skål.
  5. Tilllsätt oljan i en tunn stråle under vispning.
  6. Vispa i vattnet.
  7. Tillsätt gräslök och pepparrot och rör om.
  8. Smaka av med lite salt.
  9. Skiva kycklingfiléerna och lägg upp dem å ett fat.
  10. Ringla ungefär hälften av dressingen över kycklingen.
 
Servera exempelvis tillsammans med ris och en god krispig sallad, samt resten av dressingen vid sidan om. Toppa gärna rätten med lite extra gräslök och riven pepparrot efter smak.