Powered by Jasper Roberts - Blog

Påsktårta med champagnebotten och mascarponekräm

GLAD PÅSK!
 
Ja mina vänner, i delar av landet har det kommit snö har jag sett på mina sociala medier, och som det sägs: julen varar ända fram till påska... Som tur väl är så är det ingen snö i min del av landet i alla fall, vilket, som ni kan förstå, jag är överlycklig över. Påsk är ägg, fjädrar och påskägg, inte snö. På tal om påskägg så hade den snälla påskharen givetvis varit här inatt och lämnat ett varsitt påskägg till barnen som inledde sin morgon med en frenetisk jakt på de där äggen som de hoppades skulle finnas. I äggen fanns detta året ett par godisbitar , men var till störst del fyllda med lego och ungarna blev överlyckliga. Det byggdes lego hej vilt vid frukostbordet sen.
 
Idag ska vi fira påsk tillsammans med min mamma där vi ska äta påskbord. Känner jag min mamma rätt så har antagligen även hon haft besök av påskharen som varit och lämnat påskägg där till barnen, och de brukar vara sprängfyllda med godis! Tur med andra ord att han hade lagt lego i de han lämnade här hemma till dem. Listig hare det där minsann!
Ikväll sedan är vi hembjudna till min kusin och hennes familj där vi tänkte att vi skulle grilla lite, och så klart leka med deras lilla dotter. Mina barn älskar sin nästkusin och älskar att leka med henne trots att hon är några år ynge än dem, och det är alltis lika roligt att hälsa på dem. 
 
Vad har ni själva för planer för denna Påskfton? Blir det en massa god mat med nära och kära? 
 
Det ska ju dock inte bara ätas en massa god mat så här i påsk, nej, det ska ju så klart ätas efterrätt med, eller vad säger ni? Igår hade vi våra bästa vänner och deras familj på besök här hemma, och jag passade på att baka besöket till ära givetvis. Baket blev en mastig, men mycket smaskig tårta med påsktema. Vad sägs om hembakad tårtbotten med smak av champagne, och sedan fylld med en mascarpone- och vaniljkräm? Nej, det låter inte alls fy skam va? Det bästa av allt är ju dock att den inte måste vara just en påsktårta, utan går lika bra att baka till midsommar eller en helt vanlig födelsedag exempelvis, bara justera dekorationerna efter smak, tycke och tillfälle. 
 
Här och nu vill jag dock önska er alla en riktigt Glad Påsk med denna, årets påsktårta, från mig till er.

 

Påsktårta med champagnebotten och mascarponekräm

 
12-15 portioner
 
Tårtbotten:
  • 8 ägg
  • 4 dl socker
  • 150 gram smör
  • 220 gram glykossirap
  • 0,75 dl mjölk
  • 6 dl vetemjöl
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 1,5 dl pressad citron (2 citroner)
  • 5 ml champagneessens
 
  1. Smörj en rund springform på ca 25 cm med smör.
  2. Vispa samman ägg och socker i ca 10-12 minuter tills äggblandningen blivit ljus och riktigt fluffig.
  3. Värm smör och glykossirap i en kastrull tills smöret smält.
  4. Ta av kastrullen från värmen och vispa ner mjölken.
  5. Sikta samman mjöl och bakpulver i en skål.
  6. Häll över 1/3 av mjölblandningen och 1/3 av smörblandningen i äggsmeten och vispa ordentligt.
  7. Tillsätt smör- och mjölblandningen i två omgångar till, en tredjedel åt gången.
  8. Vispa samman ordentligt mellan varje gång.
  9. Tillsätt den pressade citronsaften och champagneessensen och vänd runt ordentligt.
  10. Häll över smeten i springformen och grädda på 180 grader i ca 1 timme, känns efter med en provsticka så den är genomgräddad. Lägg eventuellt över folie efter halva tiden om det börjar bli för mörk.
  11. Låt kakan svalna helt.
  12. Dela kakan i tre delar.
 
 
Mascarponefrosting:
  • 250 gr mascarponeost
  • 5 dl vispgrädde
  • 2 dl florscoker
  • 2 tsk vaniljextrakt
  • ett par droppar röd hushållsfärg
 
Fyllning/Garnering:
  • Färska jordgubbar
  • strössel
  • påskägg
  1. Ställ in grädden i frysen i 20 minuter, så den blir riktigt kall.
  2. Vispa samman den kalla grädden, florsocker, mascarponeost och vaniljextrakt till en fluffig konsistens. Droppa eventuellt ner ett par droppar hushållsfärg efter eget smak och tycke.
  3. Bred ut frostingen på första tårtlagret, och lägg sedan skivade färska jordgubbar på.
  4. Upprepa på andra lagret.
  5. Bred sedan ut resterande frosting på och runt om tårtan. 
  6. Dekorera med exempelvis strössel och påskägg, eller annat beroende vilken högtid den serveras till. 
 
#1 - - Josefine:

Åh vad det ser smarrigt ut!!! Den måste jag göra någongång!! 😄😄😄 glad påsk!

#2 - - Josefine:

Åh vad det ser smarrigt ut!!! Den måste jag göra någongång!! 😄😄😄 glad påsk!

Svar: Tack så mycket! :-D Glad Påsk!!
Jessica Fransson

#3 - - Hanna:

Åh vad god den ser ut! Och väldigt fin! :D