Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 17

Hej och trevlig söndag allesammans!
 
Hoppas att ni haft en riktigt bra helg så här långt? Själv är jag ledig denna helgen, så passar på att mysa lite extra med min familj helt enkelt. Nästa vecka är sista veckan på mitt gamla schema, och sedan träder mitt nya i kraft, och det ska bli så skönt verkligen, bara dagtid! Dagtid innebär mer tid med barnen Ja, som ni kanske kan förstå så räknar jag ner nu! En dag i taget.
 
Denna helgen har verkligen handlat/handlar om barnen. Igår var vi på Leos Leklandnoch lekte några timmar. Sonen var bjuden på kalas där, så vi passade på att följa med och leka hela familjen. Det hann dessutom bli både lunch och eftermiddagsfika där med. Barnen älskar verkligen Leos, och är alltid illröda om kinderna när vi åker därifrån så mycket de leker och har kul. Lördagskvällen spenderades i hemmets lugn vrå. Vi var ute och gick en sväng, och sambon och dottern var ute och spelade lite innebandy på uppfarten. Skön lördag på alla sätt med andra ord.
Här och nu denna söndag har vi ganska nyligen fått i oss dagens frukost, som mer blev en brunch med tanke på klockan, men det är så skönt att bara ta det lugnt en ledig helgmorgon tycker jag. Nu i eftermiddag ska vi in till stan och gå på bio. Idag är det Barnens Biodag på SF Bio, så då gäller det att passa på. Vi går ganska ofta på bio i vår familj oavsett, men en dag som denna när det är halva priset på alla barnfilmer och menyer, ja, då måste man ju liksom. Det går inte att missa! Så, bio blir det, och vi ska kika på Babybossen, så hoppas den är bra. 
 
Återstoden av denna söndag ska sedan spenderas tillsammans med bästa vännerna. God mat och gott sällskap, ett perfekt sätt att avsluta en helg på helt enkelt. Ja, sen imorgon är det ju dags för den där vardagen att infinna sig igen, och med den hela veckans vardagsmiddagar också. Så, här kommer veckans lilla inspirationslista. Smaklig spis, och en fortsatt trevlig helg till er alla! 
 

Matsedel vecka 17

 
Måndag - Eggs BenedictÄgg Benedict är kanske mest förknippat med frukost eller brunch, men varför inte inleda veckans middagar med denna enkla lilla goding? Ja, skriver enkel, men det smakar ju alllt utom enkelt faktiskt, och jo, en vanlig måndag som denna känns det nästan lite lyxigt att avsluta dagen med denna lilla delikatess på tallriken vill jag lova! 
 
Tisdag - Heta räkor med minimajsFisk eller skaldjur, ja, det ena eller det andra bör man ju äta minst en gång i veckan, gärna oftare. Så, idag tänker jag mig ett skaldjurstips som går snabbt att tillaga och som är supergott verkligen, dessutom är det lite sting i denna rätten. Helt enkelt en vansinnigt god middag!
 
Onsdag - VitlöksjärparVad sägs om att fira lillördag med smarriga vitlöksdoftade järpar?! De är enkla att göra, och supergoda - med andra ord perfekta vilken dag i veckan som helst! Servera dem dessutom tillsammans med stuvade pastaskruvar som även dem får lite smak av vitlök... Jag säger bara, MUMS! PS. Meterologerna spår sommarväder även idag, så varför inte slänga järparna på grillen vetja!?
 
Torsdag - Krämig Biff StroganoffKlassiskt är alltid gott om ni frågar mig, och just denna Stogranoffen behöver inte stå och puttra på spisen i timmar och kan därför avnjutas en helt vanlig arbetsdag som denna. Om den är mindre god för det? Nej, verkligen inte! 
 
Fredag - Ugnsstekt kyckling med dragon och vitlökKyckling är helt enkelt aldrig fel! Det passar helt enkelt vilken dag i veckan som helst, vare sig det är mitt i veckan, eller som idag, som fredagsmiddag. Ett av de enklaste sätten att tillaga kyckling är just att helsteka den - den sköter sig helt själv i ugnen och sen är det bara att samlas hela familjen runt middagsbordet. 
 
 
Lördag - Sweet chililaxDetta är ett av mina enklaste tips på en laxrätt. Med få ingredienser, och som dessutom sköter sig själv i ugnen, blir detta en riktigt smakrik rätt som passar prefekt en halvstressig vardagskväll eller en ledig lördag som denna! Ni bara måste prova denna smakkombinationen som i sin enkelhet tillhör en av mina favoriter!
 
Söndag - Helstekt fläskfilé med gräddkokt savoykålÄr det kanske så att ni har tur med vädret denna söndagen så kanske ni är sugna på att grilla även idag? Då tycker jag absolut att ni ska göra det! Jag tycker dessutom att ni ska servera gräddkokt savoykål till middagen! Ja, det är helt enkelt gudomligt gott mina vänner, och ett måste att testa minst en gång! Har ni inte grillväder? Stekt köttet i ugnen, det går ju lika bra det!
 
Veckans söta - Banansockerkaka: Jag insisterar ju alltid på att klassikerna aldrig går ur tiden, och att man liksom aldrig tröttnar på dem. De är väl beprövade och man vet att de uppskattas. Ett bakverk som faller under den kategorin är banansockerkaka! Jo, det är ju helt enkelt alltid gott till kaffet, eller vad säger ni?