Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 15 - Påsklovsvecka

Välkommen påsklovsveckan, du är efterlängtad!

Ja, nu är den äntligen här, påsklovsveckan, och med den sju dagars sovmorgon och en massa mys med barnen! Jag har jobbat väldigt mycket de sista veckorna, men har hela tiden haft denna veckan i sikte, något att se fram emot helt enkelt. Jag tycker så himla mycket om mitt jobb verkligen, men nu sista tiden har det varit extremt mycket i och med att vi håller på med ett förändringarbete, och dessutom i samband med att rekryteringen inför sommarsemestern pågår. Det innebär att jag har spenderat mer tid på jobbet den sista tiden än vanligt och därmed varken kunnat hålla gång bloggen så som jag vill eller, framför allt, umgåtts med min familj så mycket som jag skulle vilja och behöver. Nu börjar arbetet lida mot sitt slut dock, så jag ser ljusningen framöver äntligen, och denna veckan ja, den är efterlängtad som sagt. Det är påsklov, och jag är ledig tillsammans med barnen. Jag ska inte tänka jobb på hela veckan är planen. Välbehövligt. 

Jag är ju dock inte på jobbet riktigt dygnet runt så lite annat har jag hunnit med i veckan som gick. Jag har bland annat gått en brandutbildningen (visserligen via jobbet, men ändå), och jag har hunnit uppdatera naglarna med ny fin vårfärg på bästa salongen i stan. Ja, jag erkänner, sen jag gjorde en nagelförlängning för första gången för några månder sedan så har jag blivit beroende. Det är ju helt enkelt så mycket roligare med fina naglar. Nu sista när jag var iväg häromdagen så var min dotter med mig, så hon fick välja färg. Föga otippat är de just nu därför jusrosa med glittriga toppar. Efteråt gick jag och dottern till favoritfiket där vi mumsade på varsitt wienerbröd och läsk/kaffe tillsammans och njöt av vårsolen utanför. Underbart! I fredags var jag och min flicka dessutom på samma fik igen och intog lunch tillsmmans, lite egentid när den är som bäst. 

Denna veckan är även sonen ledig från skolan äntligen så nu kan vi mysa tillsammans alla tre (pappan måste tyvärr jobba) hela veckan lång. Just idag blir det bara återhämtning för min del, men sen resten av veckan har vi lite skoj inplanerat. Vi ska få gäster på långfredagen, och sen på påskdagen ska vi äta påsklunch hemma hos min lilla mamma. Påkdagskvällen avslutas sedan med grillkväll hemma hos min kusin. Resten av dagarna? Ja, det blir nog någon fika-tripp till stan, och en runda eller två till lekplatsen bland annat. Hoppas bara det fina vårvädret håller i sig. 

Nu ska jag dock lämna er för idag med en liten vekomeny, givetvis fylld till bredden med alla påskens måsten: lax, lamm, ägg, kyckling och dessutom en härligt gul påskdessert! Vill ni dessutom få lite fler tips till påskens desserter? Kika då in på Cookies and Sweets där ni idag bland annat hittar mina citronmoussefyllda chokladägg tillsammans med fem andra läskade påskdesserter! Jag önskar er alla en riktigt mysig påskvecka, ta hand om varandra där ute. 

Matsedel vecka 15

 
Måndag - Sesampanerad lax med varm morotssallad: Varför inte inleda denna vecka med ett riktigt gott fisktips? Eller ja, mest kanske fisktillbehör egentligen, men ändå. Vad sägs omen smakrik och ljummen morotssallad med smak från fjärran land att servera till ugnsbakad lax eller någon annan fisk man tycker om? En barnligt lättlagad middag som alla kan njuta av ikväll tillsammas! 

Tisdag - Ostgratinerade biffar på paprikabäddEtt litet färgglatt middagstips i form av smakrika biffar på en smaskig bädd av paprika och lök. Enastående som en ensamrätt, eller som en del av ett buffébord. Varför inte bjuda in nära och kära på mitt-i-veckan-middag idag och ställa dessa på bordet? Passar perfekt att njjta av vilken dag i veckan som helst!

Onsdag - Mini-ansjovispajer: Anjovispajer i miniformat! Perfekt till buffén, eller bara som en god middag i sig för den sakens skull! Dessa pajerna är något av en variant på Janssons Frestelse - fast snäppet godare! Oavsett så är de helt enkelt ett måste så här i påsktider! Servera tillsammans med en riktigt god sallad och du har en måltid som verkligen inte går av för hackor! 

 

 
Skärtorsdagen - RäkcheesecakeIdag inleder vi påsken på riktigt! Det gör vi på bästa sätt med ett riktigt måste när det vankas påsk - räkcheesecake! Dekorera den färgglatt och ställ den mitt på bordet - den lyser upp måltiden rejält och är en riktigt fröjd för både öga, och mage. Lika god som ensamrätt eller på påskbuffén!

Långfredagen - PåskmustkycklingEn av de allra godaste varmrätterna jag vet - påskmustkyckling! Ja, vad kan passa bättre i påsk än saftigt ugnsstekt kyckling i en galet smakrik sås med påskmust som bas?! Inte mycket vill jag lova! Den här rätten mina vänner, kan jag lova att både stora som små kommer älska, och den passar minst lika bra en vanlig vardag som den gör när man har hela huset fyllt med gäster! 

Påskafton - Vitlöksdoftande lammstek: Lamm är något som jag tycker borde vara huvudattraktionen på påskbordet i alla lägen! Ja, lamm hör verkligen påsken till, faktum är att det nog är mitt favoritkött till och med även om jag kanke inte äter det lika ofta som jag skulle vilja. Just till påsk är det dock ett måste, och helst ska det tillagas helstekt i ugnen med enkla, men fantastiska, smaker! Det är så förbannat gott rent ut sagt! 

Påskdagen - Inkokt lax med räktoppInkokt lax är något som verkligen passar perfekt på buffébordet eftersom den ska ätas kall, och med andra ord med fördel kan förberedas både en och två dagar innan den ska serveras! Att den sedan dessutom är helt gudomligt god, jo, faktiskt, gör ju liksom inte saken sämre om man säger så! Det här mina vänner, det här är en rätt som hela familjen äter med hull och hår, och jag lovar att tallrikarna näst intill slickas rena, så gott är det! 

Veckans sötaMangoripplad citronglasstårta: En påsktårta för mig ska vara god, frisk och fräsch, och den får så klart extra plus i kanten om den är gul - denna glasstårtan uppfyller alla de kriterierna, med råge. Jag säger bara mango, citron, glass, tårta... Vad kan gå fel i den ekvationen? Inget! Det här mina vänner, det här är minst sagt försvinnande gott och ett perfekt avslut på påskmiddagen!