Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 37

Godkväll, godkväll!
 
Söndag kväll och helgen har liksom bara susat förbi i all hast känns det som...Ja, veckan lika så egentligen! Jag började ju med en utbildningsresa till Malmö tillsammans med ett par kollegor och var bara ledig i torsdags, men inte hann jag med så mycket den dagen egetligen. Inte mer än alla de där måsten man har hemma i alla fall. I fredags började jag dagen med att åka med min dottern på kontroll hos tandläkaren, bara för att flänga vidare till jobbet efter det. Igår sen hoppade jag in och jobbade extra på min gamla arbetsplats efter att de ringt mig i ren och skär panik mer eller mindre då de stod helt utan personal... Att vara tillbaka på gamla arbetsplatsen var faktiskt väldigt roligt; att träffa alla igen. De gamla arbetsuppgifterna satt kvar i ryggmärgen och det var bara att köra på som vanligt igen. När man får lite distans så känns det helt annorlunda när man kommer in en kort sväng så där bara. Jag ångrar dock inte att jag valde att byta.
 
Idag? Idag har jag inte gjort många knop... Lagat mat och tvättat en maskin tvätt visserligen, men i övrigt inget annat i måste-kategorin. Jag har legat i sängen och läst med en kopp kaffe på nattduksbordet och sen sov jag bort ett par timmar av eftermiddagen. Jag är helt slut nämligen efter en intensiv vecka och har dessutom hittat på något med min nacke/rygg som gör att jag inte riktigt kan vrida kroppen åt vänster utan att det gör galet ont i musklerna. Nåja, förhoppinngsvis går det över, men idag behövde jag verkligen en vilodag, så det har jag haft. Den kommande veckan kommer att bli väldigt intensvi den också, så jag ska ärligt erkänna att jag hade behövt en vilodag till innan det blir måndag, men men, man kan inte alltid få som man vill. 
 
Hursom, eftersom det är helt så är det ju dags för en ny matsedel inför den kommande veckan, och det ska ni givetvis få! Ja, den är kanske lite i senaste laget denna helgen, men ni vet vad man säger: bättre sent än aldrig! Så, här kommer lite tips och idéer inför nästa veckan, och jag hoppas att ni alla får en riktigt bra vecka! 
 

Matsedel vecka 37

 
Måndag - Pasta med kalkonsåsPasta är ju den ultimata snabbmaten egentligen som är klar inom loppet av minuter, och tillsammans med en god sås är det mat som jag verkligen älskar! Perfekt en helt vanlig måndag när man kommer hem från jobbet och kanske inte har all tid i världen att laga mat... eller ork att göra det för den delen. 
 
Tisdag -  Fiskgratäng med ris och kaviarJust denna fiskrätten är kanske lite annorlunda mot de fiskrätter man oftast brukar servera...? Vad sägs om en fiskgratäng, men inte med potatismos som traditonell, utan med ris istället!? Ja, det är faktiskt jättegott, och det skadar ju aldrig att det är en allt-i-ett-rätt som mer eller mindre sköter sig själv i ugnen: tacksamt så det förslår!
 
Onsdag - Amerikanska pannkakor med parmaskinka och brieJag verkligen älskar amerikanska pannkakor! Det bästa med dem är ju att man kan äta dem på så många olika sätt, helt beroende på vad man är sugen eller vilket tillfälle de ska bjudas på. Vanligast är kanske att man äter dem med grädde, sylt, färska bär eller lönnsirap, men det går ju att göra dem lite mer "matvänliga" om man vill genom att helt enkelt ändra tillbehören. Servera dem exempelvis med lite skinka och brieost och du har en ypperlig middag på tallriken!
 
Torsdag - Mexikansk pastapyttEn riktigt supersnabb vardagsrätt som man bokstavligen kan slänga ihop på under en halvtimme. Perfekt en stressig eller trött och orkeslös vardagskväll! Man kan väl knappast ibegärna mycket mer än så egentligen?
 
Fredag - Hemmagjord schnitzelMin absoluta favoriträtt i alla lägen och alla tider: schnitzel! Fick jag bara lov att välja en enda maträtt bland allt gott som finns så blir det en dubbelpanerad schnitzel faktiskt, och hemmagjord är så klart godast! Varje år när jag fyller år står schnitzel på önskelistan till middag, och varje år ställer sig sambon snällt och gör dem till mig. Sen mina vänner, sen är jag i mathimmelen!
 
 
 
Lördag - Ugnsstekt kassler på potatis- och grönsaksbäddVisst uppskattar vi alla snabba maträtter som till stor del sköter sig själva även på en ledig lördag?? Här kommer ett tips på en sådan middag, som dessutom är en allt-i-ett-rätt som grädde på moset! Vilket innebär mindre disk utöver det faktum att det är god mat som kräver lite ansträning från den som ska stå för matlagningen. Visst låter det toppen?!? 
 
Söndag - Pastastubbar med skinka: En maträtt som ser mycket mer märkvärdig ut än vad den är att tillaga, men det krävs lite pill att göra rullarna, även om det inte är svårt. Hur mycket, eller lite, pill det än må vara så är resultatet fantastiskt gott och ett måste att testa!
 
Veckans söta - LingonkakaNågot man kanske inte associerar med lingon så ofta är bakverk och desserter, men faktum är att lingonen gör sig ypperligt bra till både och! Vad sägs exempelvis om en barnsligt lättbakad upside downcake med smak av lingon?! Inte bara rubinröd och vacker att se på, utan även en perfekt höstdessert, eller höstfika i goda vänners lag!