Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 44

Höstlovsveckan stundar!
 
Mina vänner, det är äntligen lördag, jag är ledig och höstlovet stundar! Som ni vet har jag sett fram emot denna veckan länge, länge! Jag har inte lyckats ta ledigt hela veckan som kommer, men större delen av den i alla fall och ni kan tro att jag tänker njuta av varje sekund av min ledighet! Japp, nu tar jag officiellt höstlov tillsammans med mina små trollungar!
 
Höstlovet inleder vi med kompislek. Min dotter har just i detta nu en kompis på besök och jag sitter och lyssnar på dem när de leker med dockor inne i hennes rum. De fixar frisyrer på dockorna och de badar dem för fullt just nu. I eftermiddag se tänkte jag att vi skulle baka lite inför Halloween på måndag! Ja, nu är det ju bara några dagar kvar, så jag hoppas att ni inte missat alla mina tips och idéer som ni hitta i bloggens alldeles egna Halloween-kategori längst upp?! Den kommer fyllas på imorgon med de smaksiga kakorna vi tänkte baka idag, så missa inte att kika in imorgon igen.
På tal om morgondagen så fortsätter vi då helgen med kalas på Leos Lekland igen. Min son är inbjuden till ännu ett Leos-kalas, så vi åker med hela familjen och gör honom sällskap i leklandet med en massa skoj och bus. Ungarna älskar att vara där, så jag misstänker att vi knappt kommer se skymten av dem under hela eftermiddagen imorgon. Sen är det ju som sagt Höstlovet som stundar. I veckan som kommer tänkte jag och barnen åka ner till Blekinge någon dag och hälsa på min mamma och mina morföräldrar, men utöver det har vi inte speciella planer. Ja, förrän till nästa helg det vill säga för då blir det nämligen en överraskingen för barnen. Jag återkommer om mina hemligt smidda planer vid senare tillfället.
 
Här och nu ska det bli mat så klart, och inte vilken mat som helst, utan veckomatsedeln förstås! På måndag äter vi givetvis Halloween-inspirerad middag, och veckans söta går naturligtvis i samma Halloween-anda: paprikapumpor till middag och gravstenar till dessert är mitt bästa Halloween-middagstips! Resten är veckan är fylld till bredden av barnvänlig mat som även vuxna älskar, perfekt nu när vi har barnen hemma på lov hela veckan med andra ord.
 
En riktigt trevlig höstlovsvecka önskar jag er alla!  
 

Matsedel vecka 44

 
Halloween - Köttfärsfyllda paprikapumporDen 31 oktober varje år infaller Halloween, och vad är den allra viktigaste regeln på Halloween? Jo, att allt ska vara så läskigt som möjligt! Det ska vara spindlar, spöken, häxor och monster i vartenda hörn och framför allt så många pumpor man bara kan förmå sig att åstadkomma! Middagen ska så klart gå i samma tema, och därför ska ni förstås servera Halloween-pumpor även på middagsbordet! Ja, alltså paprikor förklädda till pumpor det vill säga!
 
Tisdag - SaffranslaxIdag tänkte jag bjuda er på lite fisk eftersom som det är tisdag, och man bör äta fisk minst en gång i veckan (gärna fler). Så, dagens tips blir lax som tillagas i en gyllengul saffranssås. Saffran är ju fantastiskt gott, och ja, man kan absolut äta saffran året runt, det är inte bara begränsat till vinterhalvåret, eller bakverk för den delen! Nej, saffran är minst lika gott att ha i mat, och har ni inte testat än så är det hög tid nu. 
 
Onsdag - Kyckling StroganoffKyckling kan man variera det i all oändlighet verkligen. Det finns inte mycket som man inte kan göra med kyckling faktiskt, vad sägs om exempelvis en variant av något så klassiskt som Korv Stroganoff? Ja, Kyckling Stroganoff låter kanske lite annorlunda, men jag lovar att det är alldeles fantastiskt gott, och som grädde på moset: snabblagat och billigt. Snabb, enkel och god vardagsmat!
 
Torsdag - FalukorvsparisareDenna maten går att göra färdigt på mindre än 10 minuter, vilket alltid är ett plus! Dessutom passar de perfekt som utflyktsmat! Det bästa? Ja, det bästa är ju så klart att det är galet, galet gott! Mer kan man knappast begära va en lillelördag om ni frågar mig. 
 
Fredag - Kyckling med pasta och chimichuriSka ni äta tacos ikväll? Inte? Åh, ja men då ska ni få ett annat förslag som är minst lika fredagslyxigt som just tacos - marinerad kycklingfilé med pastasallad. Snabblagad mat som inte går av för hackor om man säger så. Lättsam, men definitivt fredagslyxig. 
 
 
Lördag - Köttbullar i krämig sås med haricot vertsEn gryta vars huvudattraktion är inget mindre än barnens favorit: köttbullar. En köttbullegryta?! Låter det lite udda? Ja, kanske, men jag lovar att det inte bara funkar, utan det funkar fantastiskt bra till och med. Givetvis är det godast med hemmagjorda köttbullar, så passa på en dag att göra ett stort gäng och gör denna grytan på den, resten fryser ni helt enkelt in till ett senare tillfälle. Köttbullar är alltid bra att ha till hands. Just i denna grytan får de gotta till sig i en krämig sås, och grönsakerna, de får minsann plats i grytan de med! 
 
Söndag - Fläskkarré Bourguignon: En klassisk fransk gryta med många goda smaker som gärna får puttra på spisen halva dagen. En klassisk Bourguignon ska göras på oxkött, men jag gör ofta min på fläskkarré istället. Det går precis lika bra, och blir minst lika gott! Bjud hem ett gäng nära och kära på en söndagsmiddag som heter duga! 
 
Veckans söta - Gravstenar av chokladmousseTill Halloween-helgen vill vi så klart ha enkla, men goda, och framför allt läskiga tips! Det här är mitt allra bästa tips på efterrätt till Halloween-bjudningen, som även den kan förberedas en dag i förväg om man vill. Väldigt enkel hemmagjord chokladmousse "utklädd" till gravstenar! Vill ni ha lite fler läskiga tips och idéer? Glöm då inte kika in i min Halloweenkategori, där hittar ni massor med skrämmande bakverk!